Rocket Recordings

H τέχνη της επανάληψης είναι αυτό το οποίο ψάχνουμε…

Έχει φτάσει 20 και πλέον χρόνια... (δυσ)λειτουργίας (όπως λέει στην Μαρία Φλέδου αυο-σαρκαστικά ο Chris Reeder) η ιδιαίτερη αυτή η βρετανική εταιρία, που παρά την αγάπη της για την επανάληψη έχει καταφέρει να μην... επαναλαμβάνεται

Η Rocket Recordings είναι ο Chris Reeder και ο John O'Carroll. Η εταιρία ξεκίνησε το 1998 με σκοπό αποκλειστικά την κυκλοφορία 7ιντσων και σήμερα, πάνω από δύο δεκαετίες αργότερα, είναι μία από τις πιο σημαντικές και ιδιαίτερες ανεξάρτητες δισκογραφικές στην Βρετανία, πιστή στη αρχική ιδέα-όραμα των ιδρυτών της, δηλαδή το να παρέχει τον δημιουργικό χώρο ώστε να μπορεί να κυκλοφορεί η μουσική που οι ίδιοι αγαπάνε. Ο Chris μας μίλησε για την ιστορία της εταιρίας, τους μουσικούς της, τα μελλοντικά τους σχέδια και φυσικά το τι τελικά σημαίνει 'ψυχεδέλεια'.

MiC: Θα ξεκινήσω με κάτι που είχες αναφέρει σε μία συζήτησή μας για τη διαδικασία της 'επιμέλειας/curating' σε μια δισκογραφική εταιρία. Η δική σας ιδέα ήταν πάντα να κυκλοφορείτε την μουσική που αρέσει στους ίδιους σας και έχετε μιλήσει πολλές φορές για την προσέγγισή σας στην ψυχεδέλεια ως ένα μουσικό στοιχείο αν θες και όχι ως μία περιοριστική μουσική κατηγορία. Αυτό είναι προφανές στον ήχο των σχημάτων που εκπροσωπείτε. Παρόλα αυτά έχετε συνδεθεί με μια νεοψυχεδελική σκηνή ας πούμε και για πολύ κόσμο έχετε διαθέσει τον χώρο σε μουσικούς που έχουν αυτό το κοινό στοιχείο. Πιστεύεις πως για μία δισκογραφική τόσο ανοιχτή στο τι μπορεί να σημαίνει 'psych' έχετε επηρεάσει την γενικότερη αντίληψη του μουσικόφιλου κοινού και ειδημόνων στο θέμα;

AnthroprophhsChris Reeder: Δεν πιστεύω πως ήταν μία συνειδητή απόφαση να γίνουμε μία psych εταιρία, πάντα κυκλοφορούσαμε μουσική που αγαπάμε, την μουσική που μεταφέρει τον ακροατή με τον έναν ή τον άλλο τρόπο σε κάτι που οι ίδιοι πάντα βρίσκαμε συναρπαστικό. Εννοώ πως όταν ξεκινήσαμε στα τέλη του '90, κυνηγούσαμε τον 'fuzzwah' ήχο που εκείνη την εποχή δεν χαρακτήριζε πολλές μπάντες, οπότε οποιαδήποτε ηχητική fuzz επίθεση 'τσιμπούσε' τα αυτιά μας. Αλλά στα 20 και πλέον χρόνια (δυσ)λειτουργίας μας ως εταιρία όλο και περισσότερες μπάντες έχουν υιοθετήσει αυτό τον ήχο και για μας πολλές από αυτές ακούγονται το ίδιο και έτσι άρχισε να μας κινεί το ενδιαφέρον περισσότερο η τέχνη της επανάληψης... δεν θέλω να παρεξηγηθώ, πάντα θα αγαπάμε ένα killer fuzzwah σόλο, όπως ας πούμε θα ακούσετε στο τελευταίο άλμπουμ των Anthroprophhs ή στο Let it Burn των GOAT, αλλά η τέχνη της επανάληψης, κάτι με το οποίο είμαστε κολλημένοι από τότε που πρωτοακούσαμε Can και Neu! το 1991, είναι αυτό το οποίο ψάχνουμε. Όσον αφορά την νεοψυχεδελική σκηνή, ναι έχουμε υιοθετηθεί από αυτήν αλλά οι μπάντες μας στο σύνολό τους πιστεύω ότι ξεχωρίζουν, παράταιρες δίπλα στους καταξιωμένους του χώρου. 'Ισως γιατί το πιο σημαντικό για μας είναι να βρούμε μουσικούς που φέρνουν κάτι καινούριο στον χώρο.

MiC: Πιστεύεις επίσης πως μέσω της συνύπαρξης τους στην Rocket τουλάχιστον κάποιες από τις μπάντες σας έχουν καταφέρει να ακουστούν με έναν διαφορετικό πέρα από κατηγορίες και ταμπέλες –τις οποίες έτσι κι αλλιώς πιστεύω ότι σχεδόν στο σύνολό τους διαπερνούν– τρόπο; Για παράδειγμα οι Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs και οι GOAT είναι ίσως εμφανώς πιο ψυχεδελικοί αν και πολύ διαφορετικά μεταξύ τους σχήματα, οι Teeth of the Sea από την άλλη πού εύκολα θα μπορούσαν απλά να χαρακτηριστούν ηλεκτρονικοί και οι Josefin Orn and the Liberation τείνουν περισσότερο προς κάτι ποπ. Θέλω όμως να αναφέρω και το παράδειγμα των Gnoomes τους οποίους έχει 'διεκδικήσει' εξ αρχής το shoegaze (άλλος ένας κατεξοχήν ευρύς μουσικός χαρακτηρισμός που κατέληξε σε συγκεκριμένη μουσική κατηγορία) οι οποίοι παρά το οικείο του ήχου τους έχουν αποφύγει ως τώρα να ακουστούν σαν οτιδήποτε φαίνεται να τους έχει επηρεάσει. Αυτό που προσπαθώ να πω είναι πως όλες αυτές οι μπάντες θα μπορούσαν να έχουν κατηγοριοποιηθεί και ακουστεί σε ένα διαφορετικό πλαίσιο αν ήταν σε κάποια άλλη ίσως πιο συγκεκριμένη μουσικά εταιρία.

Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs PigsC.R.: Ναι έχεις δίκιο, όλα τα παραπάνω γκρουπ είναι εντελώς διαφορετικά και είμαστε πολύ περήφανοι για αυτό. Προσπαθούμε να μην επαναλαμβανόμαστε, θέλουμε ένα περιβάλλον στο οποίο κάθε καλλιτέχνης/σχήμα να έχουν τον δικό τους χώρο. Θα ήταν βαρετό να υπήρχε ένας ενιαίος ήχος! Τι εννοώ, μετά τις πρώτες κυκλοφορίες των GOAT λάβαμε αμέτρητα ντέμο από γκρουπ που ακούγονταν έτσι ακριβώς, δεν το θέλουμε αυτό. Η 'φόρμουλά' μας είναι το να μην υπάρχει φόρμουλα, μας αρέσει ό,τι μας αρέσει και αυτό κυκλοφορούμε.

MiC: Για πολλές από τις μπάντες σας χρειάστηκαν δύο, τρεις ή και περισσότερες κυκλοφορίες για να αναγνωριστούν από ένα κάπως ευρύτερο κοινό. Για παραδειγμα οι PigsΧ7, οι GOAT, ακόμη και οι Josefin Orn an the Liberation ακούστηκαν πέρυσι και φέτος πολύ περισσότερο από το BBC 6 (music) και μετά είχατε και κάποια προώθηση από το Rough Trade κτλ, οι Hey Colossus κυκλοφόρησαν το πιο πετυχημένο τους άλμπουμ σε εσάς. Στο παρελθόν η αναγνώριση περιοριζόταν στα κάπως πιο εξειδικευμένα μουσικά μίντια τα οποία είναι λιγότερο προσβάσιμα στο κομμάτι του εναλλακτικού μουσικού κοινού που δεν θέλει να κάνει και τόση μεγάλη έρευνα για να βρει κάτι καινούριο εκεί έξω. Πιστεύεις πως αυτό είναι κάτι που εσείς ως εταιρία έχετε καταφέρει, δηλαδή μέσω της κάθε επιτυχίας σας να δίνεται τη δυνατότητα καιν στις υπόλοιπες μπάντες σας να αναδειχθούν; Σίγουρα είναι κάτι που συνέβη σε μένα, δεν είχα συνειδητοποιήσει πως πολλά από τα γκρουπ που με ενδιέφεραν ήταν στην ίδια δισκογραφική, μέχρι νομίζω που είδα μαζί τους GOAT και τους Teeth of the Sea πριν κάποια χρόνια.

C.R.: Νομίζω πάντα είχαμε την επιθυμία να φέρουμε το underground στην επιφάνεια. Το Θυμάμαι τον ενθουσιασμό μου όταν μικρότερος έβλεπα στην τηλεόραση εκπομπές όπως το 'Snub', 'Chart Show', το 'Word' και βέβαια το 'Top Of The Pops'. Συχνά το underground προτιμάει να μένει στην άνεση του δικού του μικρόκοσμου αλλά πιστεύω πως είναι καλύτερα να ξεφεύγει από αυτόν ώστε να δίνεται η ευκαιρία και στο κοινό που δεν θα άκουγε αυτή τη μουσική να την γνωρίσει. Γι αυτό πάντα ενθαρρύνουμε τους μουσικούς μας να βγουν εκεί έξω. Δεν λειτουργεί πάντα, ίσως τις περισσότερες φορές, το mainstream δεν είναι έτοιμο για πολλές από τις κυκλοφορίες μας. Αλλά τουλάχιστον κάποιες από αυτές που αναφέρεις τα κατάφεραν τουλάχιστον μέσα στο indie/rock mainstream... the freaks taking over!! Μου αρέσει αυτό. Σημαίνει ότι ένα γκρουπ θα έχει τη δυνατότητα να παίξει σε μεγαλύτερο κοινό, να βγάλει κάποια χρήματα για να επιβιώσει και να συνεχίσει αυτό που κάνει και δεν σημαίνει πως έτσι χάνεται το κύρος των μουσικών, ίσα ίσα, δείχνει πως οι μουσικοί αυτοί πιστεύουν στην τέχνη τους, θέλουν να την μοιραστούν με όσο το δυνατόν περισσότερο κόσμο. Όλοι οι καλλιτέχνες ,στην εταιρία μας κάνουν μουσική για τους σωστούς λόγους, την αγάπη τους για αυτήν. Και αν είναι στο χέρι μας να το αναδείξουμε αυτό σε ένα ευρύτερο κοινό, θα το κάνουμε!

GNODMiC: Για μένα η ηχητική πολυμορφία που μπορεί κανείς να παρατηρήσει στην Rocket είναι το καλύτερο παράδειγμα του πως η cross genre μουσική μπορεί να είναι και δημιουργική και να έχει και επιρροή. Αν πούμε πως αυτή τη στιγμή υπάρχει νεοψυχεδελική σκηνή και κοινό, υπάρχει νομίζεις παράλληλα και ο φόβος απλής αναπαραγωγής αυτού του πλέον πιο δημοφιλούς ήχου από πλευρά τεχνικής αλλά χωρίς κάποιο στοιχείο πειραματισμού;

C.R.: Όπως έλεγα δεν νομίζω πως 'κολλάμε' στην πρόσφατη νεοψυχεδελική σκηνή, αν και προφανώς κάποιες από τις μπάντες μας την αγγίζουν, ξεκινήσαμε πολύ νωρίτερα. Οι αρχικές επιρροές μας ήταν η ας πούμε προηγούμενη αντίστοιχη σκηνή, οι Loop, οι Monster Magnet, οι Butthole Surfers, τα πρώτα Mudhoney κτλ. Μετά ήταν και η επιρροή που είχε σε παγκόσμιο επίπεδο μουσικά το Μyspace. Όταν λοιπόν 'βαπτίστηκε' αυτή η πρόσφατη σκηνή, απλά μας απορρόφησε και εμάς. Δεν είναι κακό αυτό, γνωρίσαμε καταπληκτικούς ανθρώπους και διοργανωτές. Και ήταν μεγάλη μας τιμή να μας ζητηθεί να οργανώσουμε τη δική μας σκηνή από το Liverpool Psych Fest για παράδειγμα. Ήταν φανταστικό να βλέπουμε τις μπάντες μας να παίζουν σε γεμάτους χώρους και για να είμαι ειλικρινής, δεν πιστεύω πως το φεστιβάλ σε εκείνη τη φάση είχε επιλέξει ποτέ πριν γκρουπ όπως οι GNOD, οι Teeth of the Sea ή οι Anthroprophh και πιθανόν να άνοιξε έτσι και τα μάτια του κοινού σε σχέση με το τι μπορεί να είναι μία psych μπάντα, πέρα από πουκάμισα με λαχούρια και 'vox teardrop' κιθάρες :)

MiC: Είστε και οι δύο γραφίστες και επιμελείστε και αυτό το κομμάτι δημιουργικά. Θες να μας μιλήσεις λίγο για το πώς ο ήχος επηρεάζει την οπτική αισθητική σας; Επίσης μία μικρή υποσημείωση εδώ, πολλά από το ονόματα των γκρουπ σας είναι πολύ ιδιαίτερα και φέρουν αρκετά παραστατικές-απεικονιστικές αναφορές και σκεφτόμουν ότι ίσως και αυτό είναι κάτι που μπορεί να σας εμπνεύσει.

Julie's HaircutC.R.: Ναι και ο John και εγώ είμαστε γραφίστες και ήταν πάντα σημαντικό και αυτό το καλλιτεχνικό κομμάτι για την εταιρία. Οι ιδέες για τα εξώφυλλα ΠΑΝΤΑ ξεκινάνε πρώτα από τη μουσική και εκεί πρέπει να βρίσκεται η έμπνευση. Αν και πολλές φορές η αρχική ιδέα μπορεί να έρθει από προτάσεις των ίδιων των μουσικών. Συχνά όμως μας εμπιστεύονται εξολοκλήρου στο να 'ζωγραφίσουμε' τον ήχο τους πάνω στο εξώφυλλο, σε ένα βίντεο και φυσικά αυτές τις περιπτώσεις απολαμβάνουμε κι εμείς περισσότερο. Όσον αφορά τα ονόματα , όντως έχουμε τη φήμη της εταιρίας με τα καλύτερα band names, χαχα! Δηλαδή... Julie's Haircut, Lay Llamas, Anthroprophh, Gnoomes, Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs, GOAT', ε, δεν είναι και καταπληκτικά ονόματα. ΑΛΛΑ! Λειτουργούν και έχουν γίνει η ταυτότητα τους!! Δεν νομίζω πάντως πως ποτέ ένα από τα ονόματα επηρέασε το design... αν και τώρα που το σκέφτομαι το πρώτο επτάιντσο των GOAT, φόρος τιμής στο πρώτο άλμπουμ των Bathory, είχε μία κατσίκα στο εξώφυλλο. Αλλά δεν μπορώ να σκεφτώ κάτι άλλο..;

MiC: Είχατε και πολλές συνεργασίες - side projects στην εταιρία. Είναι και αυτό κάτι που οι ίδιοι σαν curators έχετε καταφέρει φέρνοντας σε επαφή ανθρώπους με παρόμοια προσέγγιση στη μουσική και πιστεύεις πως έχουν αλληλοεπηρεαστεί οι μπάντες σας ηχητικά;

C.R.: Η φιλοσοφία μας ήταν πάντα να δουλεύουμε με ξεχωριστούς ανθρώπους. Έχουμε απορρίψει στο παρελθόν άλμπουμ γιατί η προσωπικότητα των καλλιτεχνών δεν έδενε με την ιδιοσυγκρασία της εταιρίας. Αυτό σημαίνει ότι εμπιστευόμαστε 100% τους συνεργάτες που επιλέγουμε χωρίς όμως να δεχόμαστε απλά κάθε τους ιδέα, πάντα είμαστε ειλικρινείς απέναντί τους και πάντα οι κυκλοφορίες μας είναι αυτό που θεωρούμε το καλύτερο δυνατό. Είμαστε όμως τυχεροί γιατί περιτριγυριζόμαστε από ταλαντούχους ανθρώπους και συνήθως δεν χρειάζεται να πούμε 'όχι'!

MiC: Τι θα ήθελες για το μέλλον, περισσότερες διαφορετικές μπάντες ή περισσότερη επιτυχία για τις υπάρχουσες;

C.R.: Προφανώς μεγαλύτερη επιτυχία αλλά κυρίως ελπίζουμε πως στο μέλλον θα εξακολουθήσει να έχει ζήτηση η μουσική σε αυτή τη μορφή! Δηλαδή, οκ πιστεύουμε πως αυτή τη στιγμή ζούμε εν μέρη μια βινυλιο-φουσκα η οποία ίσως σκάσει όταν δεν θα θεωρείται πια κουλ-αξεσουάρ, αλλά ελπίζουμε πως πάντα θα υπάρχουν αρκετοί μουσικόφιλοι που θα συνεχίσουν να αγαπάνε τα βινύλια και τα CD και την χαρά που προσφέρουν. Το streaming δεν λειτουργεί για ανεξάρτητες εταιρίες και μουσικούς που προσπαθούν να δημιουργήσουν εκτός κάποιων ορίων. Οι πωλήσεις LP/CD δίνουν τη δυνατότητα σε μουσικούς να παίζουν ζωντανά και να κάνουν τουρ. Αν αυτές εκλείψουν τα πράγματα θα δυσκολέψουν για όλους μας. Αλλά ας δούμε πως θα πάει, μάθαμε πώς να προσαρμοστούμε και να επιβιώσουμε για είκοσι χρόνια τώρα και ελπίζουμε να τα καταφέρουμε και στο μέλλον.

Heads/ LillydamwhiteMiC: Υπάρχει ένα γκρουπ που έπαιξε ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη της Rocket το οποίο δεν θα αποχωριζόσασταν ποτέ;

C.R.: Σίγουρα οι μπάντες που έχουμε εκπροσωπήσει επηρέασαν το ποιοι είμαστε σε κάθε ένα από τα κεφάλαια της ιστορίας μας. Για παράδειγμα η πρώτη μας κυκλοφορία ήταν το σπλιτ 7'' των Heads/Lillydamwhite και η επιρροή τους είναι ακόμη εδώ στην μορφή των Anthroprophh οι οποίοι αποτελούνται από μέλη και των δύο γκρουπ. Οι The Heads ήταν πολύ σημαντικοί γιατί χάρη σε αυτούς αρχίσαμε να αποκτάμε φήμη ως εταιρία. Αλλά το δεύτερο κεφάλαιο ξεκίνησε όταν ανακαλύψαμε τους Teeth of the Sea και τους GNOD. 'Άνοιξαν πόρτες για εμάς, ακόμη αυτό είναι αισθητό. Και μετά συνέβησαν οι GOAT και βέβαια άλλαξαν το παιχνίδι, η σημασία τους για την εταιρία είναι απερίγραπτη. Αλλά και ο John και εγώ πιστεύουμε πως ένα κεφάλαιο έκλεισε με την 20η μας επέτειο και ένα καινούριο βρίσκεται σε εξέλιξη αυτή τη στιγμή με τους Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs!

MiC: Ποιο γκρουπ θα θέλατε στην Rocket, μικρό, μεγάλο, ρεαλιστικά ή και όχι (οι Stereolab επανενώθηκαν πάντως, ξέρεις...).

C.R.: Χαχα! Πιστεύω είμαστε πολύ τυχεροί με την λίστα που έχουμε και πραγματικά δεν ξέρω τι άλλο θα ήθελα, νοιώθω ότι έχουμε ήδη κάποιες από τις καλύτερες μπάντες στον πλανήτη Rocket!

ΑΛΛΑ, αν έπρεπε να κάνω μία λίστα με συνεργασίες που θα ήθελα, θα έλεγα τους Tomaga, μία από τις καλύτερες μπάντες εκεί έξω και θα ήθελα μία Nurse With Wound κυκλοφορία από την Rocket, λατρεύω τους επαναληπτικούς πειραματισμούς του. Επίσης μου αρέσουν πολύ οι Deafkids και είναι και καταπληκτικά άτομα. Τέλος οι France είναι μία μπάντα που ταιριάζει απόλυτα με την αγάπη μας για την επανάληψη!

MiC: Τέλος, υπάρχει κάποιο νέο από την Rocket που μπορεί να μην γνωρίζουμε ακόμη για το οποίο θα ήθελες να μας πεις κάτι;

C.R.: Ναι έχουμε κάποιες πολύ καλές κυκλοφορίες αυτό τον καιρό. Φυσικά το άλμπουμ των The Utopia Strong είναι killer!! Το καινούριο των Julie's Haircut (ΣΣ: Να το ακούσετε, είναι καταπληκτικό!) και GNOD και Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs θα κυκλοφορήσουν τα επόμενα άλμπουμ τους την ερχόμενη χρονιά.

Και! (ανάλογα με το πότε θα κυκλοφορήσει) θα ανακοινώσουμε σύντομα το τελευταίο απόκτημα της Rocket που μας πάει πίσω στις thrash ρίζες της εφηβείας μας! Οπότε watch this space....