Η μουσική μπορεί να είναι λίγο από όλα τα τοπία που συναντούμε στον πλανήτη
Οι Sancho 003 δημιουργήθηκαν το 2007 από δυο μουσικούς της Θεσσαλονίκης με σπουδαίο παρελθόν ο καθένας τους: ο Φώτης Σιώτας (βιολί, βιόλα, πλήκτρα, φωνή) έχει συνεργαστεί μεταξύ άλλων με τον Θανάση Παπακωνσταντίνου, τον Σωκράτη Μάλαμα, τον Γιάννη Αγγελάκα , ο δε Κώστας Παντέλης υπήρξε μέλος των Πίσσα & Πούπουλα, των Ξύλινων Σπαθιών και των Ziggy Was. Σύμφωνα με το επίσημο βιογραφικό τους, "παράγουν ηλεκτρο-ακουστικά ηχοτοπία χρησιμοποιώντας τη τεχνική του looping σε όλες τους τις συνθέσεις, που είναι αποκλειστικά οργανικές. Το αποτέλεσμα είναι αρκετά πειραματικό και ενώ δύσκολα περιγράφεται με λέξεις, θα μπορούσε να χαρακτηριστεί κινηματογραφικό". Το πρώτο τους album, "We buy gold", κυκλοφόρησε το 2009 και φέτος έβγαλαν το "Muzga".
Προσωπικά μιλώντας, ήρθα σε πρώτη επαφή με τη μουσική τους παρακολουθώντας τη παράσταση σύγχρονου χορού "To lose Lautrec" της ομάδας χορού sine qua non στο ΚΘΒΕ, η οποία ήταν εμπνευσμένη από τη ζωή και το έργο του Τουλούζ Λωτρέκ. Αυτό που μου είχε κάνει πολλή εντύπωση ήταν το πώς η μουσική έδενε όχι μόνο με τις κινήσεις των χορευτών, αλλά και με την αίσθηση που αφήνουν τα σχέδια του Λωτρέκ. Ο ζωγράφος σχεδίαζε τις χορεύτριες των καμπαρέ εν κινήσει, με αποτέλεσμα οι πίνακές του να αποπνέουν κάτι το κινούμενο, το ρευστό, το διάφανο. Έτσι είναι και η μουσική των Sancho 003. Μελωδίες, λούπες, θόρυβοι, έγχορδα, ηλεκτρικές κιθάρες, πετάλια, αυτοσχεδιασμός. Μακριά από το χώρο και το χρόνο. Κινούμενη, ρευστή, διάφανη. Όπως πρέπει να είναι κάθε είδος τέχνης.
Καταλαβαίνει κανείς εύκολα ότι η έμπνευση για το όνομά σας ήταν ο Σάντσο Πάντσα. Τι συμβολίζει για εσάς αυτός ο χαρακτήρας; Τελικά, οι "δεύτεροι ρόλοι" είναι μήπως οι σημαντικότεροι;
Η αφορμή για το όνομα Sancho, δόθηκε εξαρχής αφού ο Φώτης είχε δουλέψει την μουσική για μια παράσταση με θέμα τον Δον Κιχώτη, η οποία δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ, τελικά. Μάς άρεσε και στους δυο η φιγούρα του Σάντσο Πάντσα, και το ρόλο που παίζει σε αυτό το μυθιστόρημα, καθώς είναι εμφανές ότι χωρίς τον Σάντσο, το ταξίδι του Δον Κιχώτη δεν θα είχε πραγματοποιηθεί ποτέ.
Έχετε και οι δυο πολύ σημαντικό παρελθόν, διαφορετικό όμως από τη δουλειά των Sancho 003. Τι έχετε πάρει από αυτές και πόσο έχουν επηρεάσει τη δουλειά σας σαν Sancho 003;
Οτιδήποτε κάνουμε στο παρελθόν επηρεάζει το μέλλον μας με διάφορες μορφές και τρόπους. Αυτό ισχύει για όλους και για όλα τα πράγματα, οπότε ισχύει και στη μουσική. Η συμμετοχή μας σε αυτά τα σχήματα, όλα αυτά τα χρόνια, τα είδη της μουσικής που παίξαμε ή δεν παίξαμε, σίγουρα καθορίζουν σε ένα βαθμό το παρόν μας ως μουσικούς και επηρεάζουν τον ήχο του καθένα μας προσωπικά, και κατά συνέπεια τον ήχο των Sancho. Και με τη σειρά της, η ενασχόλησή μας με τους Sancho, θα μάς δώσει ή θα μας αφαιρέσει πράγματα στο μέλλον.
Το "Muzga" γεννήθηκε μέσα από τις παραστάσεις χορού της sine qua non "To lose Lautrec" και "Ένα ακόμα και φύγαμε". Ποιά είναι η σχέση σας με την τέχνη του χορού και ποιά διαφορά έχει το να γράφεις μουσική για μια παράσταση αντί για τη μουσική καθεαυτή;
Η ύπαρξη των Sancho συνδέεται άμεσα με την τέχνη του χορού-όχι τόσο από προσωπική μας θέληση ή από παλαιότερη εμπειρία. Απλά η ομάδα χορού των sine qua non, που την εκτιμούμε πάρα πολύ, τόσο σαν χορευτές όσο και σαν φίλους, μας έδωσε το κίνητρο να συνεργαστούμε σε μια παράσταση τους, σχεδόν από την αρχή της δημιουργίας των Sancho. Η συνεργασία μας συνεχίστηκε, και αυτή τη στιγμή έχουμε κάνει μαζί ήδη τρεις παραστάσεις. Ένας από τους σημαντικότερους λόγους για την εξέλιξη των Sancho ήταν αυτή καθαυτή η συνεργασία μας με τους sine qua non και η εμπειρία που αποκομίσαμε μαζί τους.
Διαφορά του να γράφεις μουσική για μια παράσταση χορού με τη μουσική καθαυτή, δεν υπάρχει. Απλά η διαδικασία είναι πιο πολύπλοκα ωραία, και υπάρχει μόνιμα η αίσθηση ότι δεν είμαστε δυο, αλλά μέλη ενός πολυπληθούς συγκροτήματος.
Στο δελτίο τύπου γράφεται ότι "ο τίτλος "Muzga", που λογοπαίζει με τη λέξη Musica, στην τοπική διάλεκτο της ιδιαίτερης πατρίδας του Φώτη Σιώτα, του Βογατσικού Καστοριάς, σημαίνει κάτι σαν ζούγκλα (θαμνώδης περιοχή με υπερβολική βλάστηση)". Αν η μουσική λοιπόν είναι ζούγκλα, με ποιόν τρόπο μπορούμε να τη διασχίσουμε;
Η μουσική δεν είναι ζούγκλα, ίσως μόνο κάποια μέρη της είναι. Αν θέλουμε να το δούμε πιο ποιητικά, η μουσική μπορεί να είναι λίγο από όλα τα τοπία που συναντούμε στον πλανήτη- θάλασσες, βουνά, έρημοι, ποτάμια και πάει λέγοντας...
Δύσκολα περιγράφει κανείς τη μουσική σας, αν και δεν μπορεί παρά να της αποδώσει το χαρακτηρισμό "κινηματογραφική". Ποιές είναι οι επιρροές σας και με ποιόν τρόπο γράφετε τη μουσική σας;
Οι επιρροές μας, όπως και όλων των ανθρώπων, είναι όλα αυτά που συμβαίνουν από τη παιδική μας ηλικία μέχρι σήμερα, και όλες οι μουσικές που έχουν παίξει στα αυτιά μας όλο αυτό το διάστημα. Ο τρόπος που γράφουμε τη μουσική μας είναι ίσως το πιο γοητευτικό στοιχείο των Sancho, τουλάχιστον για μένα. Απλά δεν υπάρχει τρόπος, ιδιαίτερος σκοπός ή ιδιαίτερη φιλοδοξία. Βασίζεται στη δύναμη του τυχαίου (το οποίο έχει μεγάλο μερίδιο γενικά στη σύνθεση μουσικής), και στην όρεξη (όταν αυτή υπάρχει) να βάλουμε σε τάξη κάποιες παλιότερες και σκόρπιες ιδέες του καθενός μας.
Οι εξελίξεις στη μουσική βιομηχανία και η κρίση κατά πόσο έχουν δυσκολέψει τη μουσική έκφραση και δημιουργία; Το διαδίκτυο και τα social media κατά πόσο αντισταθμίζουν τα προβλήματα αυτά;
Όταν οι καταστάσεις δυσκολεύουν, πάντα ενισχύεται η θέληση για δημιουργία και η άνθηση της τέχνης. Και δεν μιλώ για το εμπορικό ή για το οικονομικό κομμάτι, ή για τη μουσική σαν βιοποριστική ενασχόληση. Μιλώ απλά για την μουσική ως μέσο έκφρασης. Σίγουρα θα δούμε και θα ακούσουμε ωραία πράγματα στο άμεσο μέλλον. Το διαδίκτυο δίνει σε όλους μας τη δυνατότητα να συγκριθούμε, να μάθουμε, να απορρίψουμε, και γενικότερα να συγκαταλεχθούμε σε μια εικονική κοινωνία μουσικών και συγκροτημάτων.
Ποιος επιμελείται τα visuals στις συναυλίες σας και ποιά είναι η διαδικασία δημιουργίας τους;
Τα visuals παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο σε αυτό το ιδίωμα μουσικής που παίζουμε, οπότε και εμείς προσπαθούμε να έχουμε στις συναυλίες μας μια προβολή πίσω μας, όταν το ευνοούν οι συνθήκες, ο χώρος και οι λοιποί παράγοντες. Όταν είναι εφικτό, στα visuals είναι ο Γιώργος Κωνσταντινίδης ή ο Ανδρέας Καραουλάνης.
Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας - μακροπρόθεσμα και βραχυπρόθεσμα;
Συγκεκριμένα σχέδια δεν υπάρχουν, πέρα από τα αυτονόητα: να παίξουμε δηλαδή από το Σεπτέμβρη και μετά σε κάποιους χώρους που μας αρέσουν, προβάλλοντας έτσι και το ''Muzga'', να συνεχίσουμε να υπάρχουμε σαν σχήμα και να μπορέσουμε κάποια στιγμή να κυκλοφορήσουμε μια τρίτη δουλειά.