Στο Σταυροδρόμι των Πολιτισμών
Ο τίτλος θα μπορούσε κάλλιστα να παραλλαχθεί σε: "Στο Σταυροδρόμι των Παραδόσεων". Οι Sleepin Pillow ζουν και δημιουργούν επί ελληνικού εδάφους, εντούτοις, ουδέποτε τοποθέτησαν εαυτούς σε διαδικασία επιλογής μεταξύ ημεδαπών και αλλοδαπών στοιχείων. Ο ηχητικός τους μανδύας φέρει ραφές με προέλευση τόσο απ' την δυτική όσο κι απ' την ανατολίτικη κουλτούρα και την συγγενικές προς αυτήν ελληνική και βαλκανική. Μετρώντας δυο άλμπουμ και πληθώρα ζωντανών εμφανίσεων απ' το 2004, την χρονιά, δηλαδή, που βρέθηκαν στην γραμμή της αφετηρίας, φιλοδοξούν να παραδώσουν τις επόμενες μορφολογικές τους μεταβολές με την ίδια συνέπεια.
Διαμέσου μιας ζωντανής συνάντησης, ο άνθρωπος πίσω απ' το μικρόφωνο, μεταξύ άλλων, του εκ Θεσσαλονίκης ορμώμενου μουσικού συνόλου Νοmik - κατά κόσμον Κίμων Χαραλάμπους - μας κατατοπίζει σχετικά με αυτήν την πολυπολυτισμικά συλλογιζόμενη και δραστήρια παρέα, λίγο πριν αυτή σύσσωμη καταλάβει την σκηνή του Eightball. Μια αναλυτική σκιαγράφηση του χαρακτήρα των Sleepin Pillow σας περιμένει παρακάτω...
1. Απ' τα έως τώρα δείγματα γραφής σας δημιουργείτε την εντύπωση ενός συγκροτήματος που δεν στροβιλίζεται γύρω από έναν ορισμένο ηχητικό άξονα. Τι σας ωθεί στην προσπάθεια εξερεύνησης και εν τέλει σύζευξης των σχέσεων μεταξύ εκ διαμέτρου αντίθετων μουσικών κατευθύνσεων;
Δεν ήταν αυτοσκοπός για εμάς αυτή η προσπάθεια. Η ανάγκη μας έφερε εκεί. Ξεκίνησα να γράφω κάποια τραγούδια σε τέτοια βάση και όταν σχηματίσαμε το γκρουπ θέλαμε να παρουσιάσουμε κάτι πολυμορφικό, λόγω και των πολλών επιρροών μας, δίχως να κινούμαστε γύρω από ένα συγκεκριμένο μουσικό άξονα. Όντας ανοιχτοί στις καταβολές μας και σε ότι μας αφορά μουσικά και κοινωνικά, καταλήξαμε σε αυτό το αποτέλεσμα. Το στοίχημα ήταν να σταθεί ο ήχος μας ενορχηστρωτικά και να παρουσιάσει μια αρτιότητα, χωρίς παραφωνίες και γραφικότητες. Γι' αυτό εργαστήκαμε τρία με τέσσερα χρόνια για τον πρώτο δίσκο. Κι η ταιριαστή παραγωγή ήταν ένας απ' τις κύριους στόχους μας, πέρα απ' τις συνθέσεις.
2. Επιφέρει ουσιαστικές αλλαγές στον τρόπο σύνθεσης των κομματιών σας, η ενασχόλησή σας με διαφορετικούς υφολογικά ήχους;
Δεν άλλαξε καθόλου. Εξακολουθήσαμε να γράφουμε όπως και πριν. Εντοπίζοντας τις κοινές συνισταμένες των μελών μας, λειτουργήσαμε ομαδικά ακολουθώντας κοινούς κώδικες και κάποιους άτυπους κανόνες. Τελικά παραλάβαμε την όλη ταυτότητα του συνόλου.
3. Επιχειρείτε να αποστασιοποιείστε σε μεγάλο βαθμό απ' τις επιρροές σας ή τις προσαρμόζετε στο πλαίσιο στο οποίο επιθυμείται να κινηθείτε;
Λειτουργούμε και με τους δυο τρόπους. Κάποιες φορές αφηνόμαστε στις επιρροές μας, άλλες εντάσσουμε αυτές μέσα σε αυτό που θέλουμε να κάνουμε. Οι επιρροές δεν είναι όμως μόνο μουσικές. Καθημερινά αφομοιώνεις πράγματα, εφόσον είσαι άνθρωπος με ανοιχτές κεραίες ψάχνεσαι μέσα και γύρω σου. Οτιδήποτε μας απασχολεί αποτυπώνεται εν τέλει στα τραγούδια μας. Φαίνεται πως βγάζεις προς τα έξω αυτό που έχεις από πριν εισπράξει.
4. Όταν το παρθενικό σας άλμπουμ Apples On An Orange Tree ήρθε στο εγχώριο προσκήνιο προκάλεσε κυρίως αντιδράσεις επιδοκιμασίας και παράλληλα εύλογα ερωτήματα. Αποτέλεσε πρόκληση, το πάντρεμα της ελληνικής μουσικής παρακαταθήκης και των συγγενικών προς αυτήν ανατολίτικων ηχοχρωμάτων, να συναντήσει δυτικές μορφές ηχητικής έκφρασης; Ποιοί είναι οι υποκινητές αυτής της πολυπολιτισμικής νοοτροπίας που σας διακατέχει;
Είναι πηγαίο και εύκολο αυτό που θα σου πω. Ως πολίτες του κόσμου, αγαπάμε όλες τις μουσικές, τις κουλτούρες, τους ανθρώπους, τις ιστορίες των λαών και οπουδήποτε συναντήσουμε κοινά σημεία εκεί "είμαστε". Αγαπάμε την Ελλάδα, την ιστορία μας και την μουσική μας παράδοση, όπως κι αυτήν της ανατολής και των βαλκανίων. Επίσης, το ροκ, τα blues την ηλεκτρονική μουσική. Δεν μπορούμε να μείνουμε πιστοί υπηρέτες ενός συγκεκριμένου μουσικού είδους. Οι Sleepin Pillow δεν θα το έκαναν καλά αυτό, είναι σαφώς καλύτεροι στο να μπλέκουν ήχους. Άλλα σχήματα και καλλιτέχνες καταφέρνουν να είναι πολύ καλοί σε μια ορισμένη μουσική φόρμα.
5. Ποιά μουσικά ρεύματα, ειδικότερα, παρέσυραν την έμπνευση των Sleepin Pillow;
Πάρα πολλά, φαίνονται δεν φαίνονται στον ήχο μας. Grunge, blues, κινηματογραφική μουσική, μεγάλο φάσμα της ηλεκτρονικής, ψυχεδελικό ροκ και άλλες αμέτρητες επιρροές.
6. Ήταν πρωταρχικός σας στόχος η επιτυχημένη παρέμβαση στα όσα μουσικά πεπραγμένα παρατηρήθηκαν στον τόπο μας τις τελευταίες δεκαετίες;
Η ανάγκη είναι αυτή που μας κινεί στο να δημιουργήσουμε στον τόπο μας. Εδώ γεννηθήκαμε και είναι παράλογο να φερόμαστε σαν να προερχόμαστε από αλλού. Δεν μπορώ να υποκριθώ ότι είμαι ένας τύπος που κατάγομαι απ' την Σκωτία ή απ' το Βερολίνο, ασχέτως αν εκφράζομαι στα αγγλικά. Σχηματίζοντας τους Pillow αποδέχτηκα τις εγχώριες καταβολές μου και θεώρησα ότι μπορώ να φτιάξω κάτι που να φέρει την σφραγίδα αυτών. Τραγουδώντας στα αγγλικά ήθελα να παρουσιάσω την ντόπια παράδοση μ' ένα αλλιώτικο τρόπο. Θεωρώ ότι λίγοι στο παρελθόν κατάφεραν με αντίστοιχο τρόπο να εξάγουν εκτός Ελλάδας μουσική με αρκετά ελληνικά στοιχεία. Μου έρχεται στο μυαλό ο Βαγγέλης Παπαθανασίου κι οι Socrates. Γιατί να μην γίνει και με ένα σύγχρονο τρόπο;
7. Επιθυμείτε να αλλάξει/αλλάξετε κάτι στην σχέση των Ελλήνων με την παράδοσή τους;
H παράδοση είναι αρκετά παρεξηγημένη έννοια τα τελευταία χρόνια. Υπάρχει ένας κομπλεξισμός των ανθρώπων γύρω απ' αυτή. Η παράδοση είναι κάτι πολύ όμορφο. Διαφωνώ, βέβαια, με την συντηρητική προσέγγιση των πραγμάτων. Δεν είμαστε ούτε προσκολλημένη στην παράδοση, αλλά ούτε και στον προοδευτισμό. Εμένα μου αρέσουν οι πολυσυλλεκτικοί τύποι ανθρώπων. Όσο μου αρέσει το σύγχρονο και το μοντέρνο άλλο τόσο μου αρέσει κι η παράδοση. Έχω αντιμετωπίσει ανθρώπους που στέκονται καχύποπτα απέναντι στους Sleepin Pillow, επειδή έχουν στοιχεία απ' την ελληνική παράδοση. Είμαι ένας απόλυτα σύγχρονος άνθρωπος όπως κι η μπάντα είναι απόλυτα σύγχρονη. Πώς να λατρέψω μια μουσική αν δεν έχει στοιχεία απ' τον τόπο της; Πώς να μου αρέσει μια μπάντα απ' το Manchester αν δεν έχει στοιχεία από εκεί, πώς να μου αρέσει η ποπ μουσική αν δεν μυρίζει Αμερική κι Αγγλία; Πώς να μου αρέσουν οι Beatles αν πίσω απ' τον ήχο τους δεν χτυπούσε κάθε μια ώρα το Big Ben; Είναι ότι πιο ειλικρινές να φέρεις στοιχεία απ' τον τόπο σου.
8. Είναι αναγνωρίσιμη η στάμπα σημαντικών γηγενών δημιουργών στο έργο σας, όπως επί παραδείγματι στο τραγούδι "The Light Is Real" απ' το ντεμπούτο σας. Πες μου δυο λόγια για την εκτίμηση που τρέφεις για κάποιους εξ αυτών.
Αγαπούμε σχεδόν όλους τους κλασσικούς. Τον Θεοδωράκη, τον Χατζιδάκι, τον Ξυδάκη. Αντίστοιχα μας αρέσει ο Σαββόπουλος, οι Τρύπες, ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου, ο Ζαμπέτας, ο Λοΐζος, ο Ξυλούρης, η Μπέλλου, ο Άσιμος, ο Σιδηρόπουλος. Υπάρχουν εκατοντάδες αξιόλογοι έλληνες καλλιτέχνες που θαυμάζουμε.
9. Ο φετινός και δεύτερος κατά σειρά δίσκος σας βρίθει σε progressive rock τεχνοτροπίες. Και το ντεμπούτο σας, ασφαλώς, μας έδωσε τέτοιες κατευθυντήριες οδηγίες, αλλά στο Superman's Blues παρουσιάζετε μια λεπτομερέστερη και πυκνότερη εφαρμογή αυτών, ιδίως στην ενορχήστρωση. Από πού πηγάζει αυτή η εξέλιξη;
Ισχύει αυτό κι εκείνο που διαφοροποιεί τον δεύτερο απ' τον πρώτο δίσκο είναι το ηλεκτρονικό στοιχείο, σε ένα γενικότερο νόημα. Έχουμε περισσότερα πλήκτρα αναλογικά και ψηφιακά, αφού θέλαμε να ηχεί πιο σύγχρονος και πιο σκληρός. Με την είσοδο των πλήκτρων σε πρώτο πλάνο πιστεύω ότι το επιτυγχάνουμε. Αυτό οφείλεται στον πειραματισμό μας με τα πλήκτρα, αλλά και στα τότε ακούσματά μας. Ήταν, επιπλέον, κι αποτέλεσμα του αλλιώτικου τρόπου δουλειάς πάνω στις ιδέες μας.
10. Είναι πασιφανές, ότι κυοφορούσατε εξαρχής μια φιλοσοφία που ευνοεί την περισσότερο οργανική φλέβα των συνθέσεών σας. Οι κλειστοφοβικές ατμόσφαιρες από synth layers, τα μακρόσυρτα κιθαριστικά κρεσέντο και οι πλημμυρισμένες σε reverb στιγμές. Η νέα σας δισκογραφική δουλειά δεν συμφωνείς ότι αποτυπώνει μια αντίστοιχη αισθητική;
Ναι σαφώς και υπάρχει. Κι ο νέος μας δίσκος έχει, κατά μια έννοια μια τέτοια αισθητική. Έχει να κάνει όμως και με τον δικό μου ρόλο. Δεν μου αρέσει να είμαι ο παραδοσιακός vocalist που απλά στηρίζεται πάνω στα φωνητικά και τους στίχους. Μου κεντρίζει περισσότερο το ενδιαφέρον ο vocalist που ψάχνει φωνητικά και δεν τραγουδάει απλά τα κουπλέ-ρεφρέν. Δίνω μεγάλη βάση στις μελωδικές γραμμές που θα χρησιμοποιήσω και αξιοποιώ την φωνή μου σαν όργανο. Μπορεί να ξενίζει πολλούς που έχουν μια περισσότερο συντηρητική άποψη επί της ενορχήστρωσης ενός τραγουδιού, αλλά εμένα μου αρέσει. Όπως και να χει, δεν μας απασχολεί να δημιουργήσουμε ραδιοφωνικά τραγούδια και προσανατολιζόμαστε στο να χτίζουμε σταδιακά τις συνθέσεις μας με μια διαφορετική λογική. Ακόμα κι αν χρειαστεί να επαναληφθούν κάποια μέτρα και να στηθεί αντιστοίχως το τραγούδι.
11. Υπήρξε συγκεκριμένος λόγος που σας έκανε να το ονομάσετε Superman's Blues;
Πoλλά χρόνια πριν δημιουργηθούν οι SP, είχα στο μυαλό μου να κάνω δύο δίσκους με τίτλους Apples On An Orange Tree και Superman's Blues. Πάντα κινούμε απ' τις παιδικές μου φαντασιώσεις, έχοντας φανταστικούς ήρωες που προσπαθώ μέσα απ' την μουσική να τους δίνω σάρκα και οστά. Το Apples On An Orange Tree, τα μήλα πάνω στην πορτοκαλιά, δηλαδή το διαφορετικό, αποτελεί για λίγους το θαυμαστό, για άλλους το άρρωστο και αφύσικο. Το Superman's Blues συμβολίζει τον σύγχρονο άνθρωπο, τον τεχνολογικά καταρτισμένο υπεράνθρωπο, ο οποίος έχει τις μαύρες του. Πρέπει έτσι να κοιτάξει τις ρίζες του για να βρει την αλήθεια του και τα βασικά πράγματα που δεν έχει. Όπως ένα δέντρο δεν μπορεί να αναπτυχθεί αν δεν έχει σωστές ρίζες. Έτσι, κι η μπάντα μας κοιτάει μπροστά και ταυτόχρονα στρέφει το βλέμμα της στο παρελθόν.
12. "I control your mind, I control your heart/Where is your country, where is your god/ U know that I'm watchin you and your head explodin/ I' ll take you by my side/ There's no alien just fake rebellions. Οι στίχοι του "Anakrousis" αντανακλούν ένα βαθύ συλλογισμό βασισμένο στην σημερινή κατάσταση των πραγμάτων. Τι θέλετε να περάσετε ως μήνυμα μέσα απ' το πεντάστιχο αυτό;
Νομίζω ότι για μένα και για κάποιους ανθρώπους είναι αυτονόητα τα μηνύματα, για κάποιους άλλους όχι. Δεν υπάρχουν κρυμμένα νοήματα πίσω απ' τους στίχους. Μερικές φορές είναι υποκειμενικά. Θα συμφωνήσω ότι δημοκρατία δεν υπάρχει και για μένα λίγο πολύ δεν υπήρχε και ποτέ. Η κοινωνία είναι λάθος από μόνη της και βασισμένη στις σχέσεις αριθμών, χρημάτων και στεγανών. Το πατρίς-θρησκεία-οικογένεια δεν είναι ένα μότο της χούντας. Είναι ένα διαχρονικό μότο. Πάντα υπήρχε το τρίπτυχο αυτό και οι άνθρωποι ζουν, εργάζονται γι' αυτό μένοντας προσκολλημένοι εκεί, χάνουν όλο το ζουμί, που είναι το έργο και η δημιουργία και η χαρά του να μοιράζεσαι αυτά. Όπως πρέπει να πράττεις και για πράγματα εξίσου ζωοδόχα όπως η αγάπη, η φιλία, η γνώση κλπ. Για να σου απαντήσω, αυτοί οι στίχοι δεν αντικατοπτρίζουν μόνο την σημερινή Big Brother εποχή. Πάντα λίγοι εξουσίαζαν τους πολλούς και με τις προπαγάνδες και τις προβοκάτσιες τους έλεγχαν το μυαλό και τις καρδίες τους, τοποθετώντας τους σε μικρές ελεγχόμενες ομάδες. Θρησκείες, αθλητικές ομάδες, οικογένειες, γειτονιές, πόλεις. Είναι γνωστά όλα αυτά και δεν διεκδικώ την πατρότητα τους, απλά τα καταθέτω όπως κι άλλοι έκαναν και κάνουν.
13.Πες μου μια μικρή φράση για κάθε track του Superman's Blues.
Holly Monster: Δεν υπάρχουν ιερά τέρατα
Silicone: Η σιλικόνη είναι μέσα στο πνεύμα
Superman's Blues: Ομολογουμένως έχει τις μαύρες του
An Idiot's Point Of View: Όλα είναι υποκειμενικά
Pathetic: Προσωπική ιστορία φιλίας και έρωτα
Dope: Τίγκα (γέλια)
Home: Κάπου εκεί έξω
Anakrousis: Κάποτε
A Big Circle: Όλα είναι ένας μεγάλος κύκλος
Masterpiece: Ωδή στις "πλαστικές" κοπέλες, χωρίς κριτική στάση απέναντί τους
Simply Words Of Truth: Τα λόγια της αλήθειας, αυτό είναι το ζητούμενο
Superman Singing The Blues: Μουσική χωρίς στίχους, απλά το νιώθεις δεν το τραγουδάς.
14. Λύτρωση, κάθαρση, εξαγνισμός. Είναι αυτές κάποιες απ' τις καταστάσεις στις οποίες οδηγεί η μουσική σας;
Όταν παίζω μουσική έχω την αίσθηση ότι με μετατρέπει σε κάτι καλύτερο απ' αυτό που είμαι. Ακόμα και στα μάτια και την αποδοχή απ' τους ανθρώπους, που με κάνουν να νοιώθω αμήχανα, αφού γνωρίζω πόσο αδύναμος είμαι. Ως θέσει δημιουργός, θεωρώ ότι η μουσική με έχει διαλέξει έστω και λίγο, για να υλοποιήσω ένα απειροελάχιστο κομμάτι της. Πιστεύω πως η μουσική διαλέγει κάποιους ανθρώπους και τους αγγίζει άλλους πολύ, άλλους λιγότερο, δείχνοντας τις εκφάνσεις της. Αυτό που θέλουμε εμείς είναι να τις φανερώσουμε στον κόσμο. Αγόμεθα και φερόμεθα με βάση τη μουσική. Αυτό που γενικά πιστεύω για την μουσική, είναι ότι μας κάνει καλύτερους.
15. Ποια άλλα όργανα σκοπεύετε να χρησιμοποιήσετε σε μελλοντικά σας εγχειρήματα;
Δεν έχουμε αποφασίσει ακόμα. Ότι μας αρέσει θα το χρησιμοποιήσουμε. Είναι αμφίδρομη η σχέση μας. "Το πάμε, μας πάει", "Μας πάει, το πάμε".
16. Πρόκειται να συνεχίσετε στο πνεύμα των πολυεπίπεδων ενορχηστρώσεων ή θα δούμε κάτι περισσότερο απογυμνωμένο που θα δείχνει ότι προσεγγίσατε την πληρότητα με γνώμονα την λιτότητα;
Νομίζω ότι αν για κάτι είμαστε σχεδόν πεπεισμένοι, είναι πως όλα θα είναι πιο λιτά στον επόμενο δίσκο.
17. Τι αντιπροσωπεύουν για εσάς οι ενδυμασίες που επιλέγετε για τις ζωντανές σας εμφανίσεις;
Μερικές φορές αυτά προκύπτουν αυθόρμητα κι ανάλογα με τον χώρο που παίζουμε. Έχουμε επηρεαστεί κι απ' το θέατρο και τον κινηματογράφο, όπως και από άλλες μορφές τέχνης που αγαπάμε. Yπάρχει πολύ υλικό μέσα απ' τα τραγούδια μας που αναφέρετε και σε άλλες μορφές τέχνης και στην ίδια την κοινωνία. Θέλουμε να καυτηριάσουμε το γεγονός ότι, η κοινωνία είναι μασκαρεμένη και ότι όλοι μας παίζουμε ένα ρόλο, μέσα απ' τις εμφανίσεις μας. Εξ' ου το όλο performance μας τον πρώτο καιρό των συναυλιών με επίκεντρο τον Μίδα. Στην πραγματικότητα είχε να κάνει με τον σύγχρονο άνθρωπο που έχει κάνει αυτοσκοπό του το χρήμα και χάνει την σημασία των ανθρωπίνων αξιών, κάνοντας πνευματικές εκπτώσεις. Οπότε ο Μίδας ήταν ότι έπρεπε. Την τελευταία περίοδο χρησιμοποιούμε πολλά βαλκανικά κι ανατολίτικα στοιχεία με πολλά αξεσουάρ του δυτικού κόσμου, κάτι που συμβαδίζει με την μουσική μας και την καλώς εννοούμενη παγκοσμιότητα αυτής.
18. Μια προσωπική ερώτηση: Πως εξηγείται η μετάβαση σου απ' την ξέφρενη electro-rock πραγματικότητα των Universal Trilogy στην ενδοσκοπικά εγκεφαλική πρόταση των Sleepin Pillow;
Όταν έκλεισε ο κύκλος με τους Universal Trilogy, στο μυαλό μου είχα εντελώς διαφορετικά πράγματα. Όταν βρέθηκαν κι οι κατάλληλοι άνθρωποι για να υλοποιηθεί αυτό, προέκυψε το επόμενο στάδιο. Γενικά θέλω να προχωράω κάνοντας διαφορετικά βήματα.
19. Τι σε σπρώχνει στην διαδικασία αποτύπωσης των σκέψεων σου σε στίχους;
Δεν ξέρω, απλώς συμβαίνει. Είναι μια φυσιολογική διαδικασία για μένα. Από μια άγνωστη πηγή εκεί έξω μου έρχονται στίχοι και μελωδίες, σε ακαθόριστες στιγμές.
20. Πόσο ικανοποιημένοι είστε με τα μέχρι στιγμής βήματά σας;
Είμαστε αρκετά ευχαριστημένοι απ' αυτό που συμβαίνει σε μας. Οι Sleepin Pillow δεν βασίζονται στην μόδα και τις τάσεις της εποχής. Είναι μια κλασική μπάντα. Μπορεί να θέλει πολύ χρόνο για να ανακαλύψεις αυτό που ακούς, αλλά αν κάποια στιγμή σου αρέσει, θα σου αρέσει για πάντα. Δεν είναι κάτι που πρόκειται να αλλάξει εύκολα μέσα σου.
ΥΓ: Ο Nomik μου εκμυστηρεύτηκε ότι έχει ένα προσωπικό ακουστικό δίσκο στα σκαριά. Πιάνο, τσέλο και φωνή θα έχουν τον πρωταγωνιστικό ρόλο...
Ο δεύτερος δίσκος των Sleepin Pillow "Superman's blues" κυκλοφορεί από την Shift Records και μπορείς να τον ακούσεις εδώ.
Την Πέμπτη 16 Δεκεμβρίου οι Sleepin Pillow θα εμφανιστούν στο Eightball Club στη Θεσσαλονίκη.