Η γυναικεία ματιά, η soul του Νότου και η επίθεση του ραπ
Rock she wrote, edited by Evelyn McDonnell & Ann Powers (Plexus Editions, 1995)
Συλλογή από θεωρητικά και κριτικά κείμενα, γραμμένα από γυναίκες ακαδημαϊκούς και απλές φαν, μουσικούς και συγγραφείς, δημοσιογράφους και ιστορικούς ανθρωπολόγους. Το βιβλίο εστιάζει στην αγνοημένη γυναικεία συνεισφορά στην εξέλιξη της rock’n’roll κριτικής. 61 γυναίκες εκθέτουν τη δική τους άποψη και εμπειρία από τον κόσμο των συναυλιών και των στούντιο σε ένα διάστημα που εκτείνεται σε 30 χρόνια και περιλαμβάνει όλα τα είδη μουσικής: pop και rock, soul και hip hop, grunge και funk, crooning και world music μέχρι heavy metal και reggae. Μερικοί χαρακτηριστικοί τίτλοι: “Sylvia’s Husband” (για τον Lou Reed), “White Noise: How Heavy Metal Rules”, “Are You Young and Rebellious Enough to Love the Runaways?”
Sweet Soul Music, Rhythm and Blues and the Southern Dream of Freedom, Peter Guralnick (Back Bay Books, 2012)
O Peter Guralnick είναι από τους πιο σπουδαίους Αμερικανούς συγγραφείς που ασχολούνται με την εξέλιξη της λαϊκής αμερικανικής μουσικής του 20ου αιώνα. Το Sweet Soul Music είναι ο τρίτος τόμος που έχει αφιερώσει στη vernacular, τη λαϊκή/δημοτική αμερικανική μουσικοί (οι άλλοι δυο είναι το Feel Like Going Home και το Lost Highway) και αφηγείται την ιστορία της soul του Νότου σαν μουσικό είδος και σαν κοινωνικό κίνημα. Εκτός πολλών άλλων, εξετάζει πώς η soul κέρδισε την αγάπη και τον σεβασμό του λευκού ακροατηρίου, ενώ παράλληλα έχασε το μαύρο κοινό της. Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα της αφήγησης του Guralnick είναι η παρουσίαση αντιτιθέμενων απόψεων και η σύνθεσή τους σε εύληπτα και ουσιώδη συμπεράσματα.
Rap Attack 2, David Toop, Serpent’s Tail, revised edition 1994
Ο βρετανός David Toop είναι ό,τι πιο κοντά μπορούμε να βρούμε στον αναγεννησιακό άνθρωπο: πολυσχιδής διανοούμενος, συγγραφέας, δημοσιογράφος και μουσικοκριτικός (The Wire, The Face) καθηγητής πανεπιστημίου και μουσικός (υπήρξε μέλος των Flying Lizards). Στην αναθεωρημένη έκδοση του Rap Attack (1984), εξετάζει το rap από τη γέννησή του, το 1979, το οποίο μαζί με άλλα χαρακτηριστικά της κουλτούρας του hip hop, ξεκίνησε από το Σάουθ Μπρονξ της Νέας Υόρκης αλλά οι ρίζες του, κατά τον Toop, φτάνουν μέχρι τα αφρικανικά κρουστά και τις ποικίλες σχολές της αφρικανικής μουσικής. Σχολιάζει επίσης το γεγονός ότι το rap περιλαμβάνει την εμπορική μουσική έκφραση της διασκέδασης, ενώ συγχρόνως αποτελεί την οργισμένη φωνή των γκέτο. Ο Toop γράφει στο οπισθόφυλλο του βιβλίου πως η αφήγησή του είναι ένα ταξίδι που περνάει από το δυτικο-αφρικανικό griot, τα doo wop σχήματα, τραγουδιστές της jazz όπως ο Slim Gaillard, soul rappers σαν τη Millie Jackson και τον James Brown, και τους old-schoolers Afrika Bambaataa, Grandmaster Flash, Run DMC και NWA και καταλήγει στο pop παρακλάδι του (MC Hammer και Vanilla Ice).