Γαλλία [β']
8. Sebastian Schuller
Δεύτερος Σεβαστιανός πληκτροφόρος, περισσότερο αποδοτικός (ένα δίσκο - ένα αριστούργημα), ένας πανέξυπνος συνθέτης ηλεκτρονικού αιθέρος, κυρίως ινστρουμενταλίων, Ακούστε ή ξανακούστε το Happiness ξεκινώντας απ' τα 1978, Where We Had Never Gone και Donkey Boy. 2o δίσκο αν δε μπει το 2009 δε βγάζει. Υπάρχει πιο τεμπέλης απ' αυτόν; Ευκολότερο είναι να απαντήσω ποιος είναι ο λιγότερο τεμπέλης σ' αυτή την ομάδα, ο...
9. Hector Zazou
Παρά τον αχανή και άνισο κατάλογό του (δισκογραφεί ασύστολα από τα μέσα των 70ς), όλοι ξέρουμε πως δεν υπάρχει περίπτωση δίσκος του Έκτωρα να μην ακούγεται με ενδιαφέρον. Στη χώρα μας τιμήθηκαν ιδιαίτερα οι Γεωγραφίες και Γεωλογίες του, η συνεργασία με τον Budd στο Glyph, και ορισμένοι δίσκοι - πολυεθνικές, όπως τα Sahara Blue (με Cale, τα βασικά μέλη των Dead Can Dance Minimal Compact κ.ά. - 1992), Songs from the cold seas (με Cale, Bjork, Siouxsie, Suzanne Vega κ.ά - 1994) και Strong Currents (με Laurie Anderson, Jane Birkin, Lisa Germano κ.ά. - 2003).
10. Magma - Gong
Τα Γαλλικά 70ς δεν είχαν μόνο τον Λουί Ντε Φινές να τσακώνεται 350-λέξεις-το-λεπτό με τον Μπουρβίλ. Τουλάχιστο δύο σπουδαία freak - kraut rock σχήματα αντάλλαζαν σιλβουπλέ και μερσί: οι Gong και οι Magma. Σημαντικότερη στιγμή των (για μένα καλύτερων) δεύτερων υπήρξε το "προχωρημένο" Mekanik Destruktiw Kommandoh (1973), όπου ο Christian Vander δυσκόλευε ακόμα περισσότερο τον ήχο τους, με τζαζ, γκόσπελ και χορωδιακά μέρη να ταιριάζουν με τις φωνητικές δυνατότητες (και τις παραληρηματικές λέξεις) του Klaus Blasquiz.
11. Les Rita Mitsouko
Εκκεντρικό ζεύγος των Fred Chichin / Catherine Ringer που γνωρίστηκαν στο τιμ μιας θεατρικής παράστασης και αυτοκόλλησαν pour toujours, οπότε γιατί να μη φτιάξουν και μια μπάντα; Αδύνατο να μπει τρίτος ανάμεσά τους, συνεπώς είχαν τα πάντα προηχογραφημένα. Το κοινό τους τραγούδισμα στο μπάνιο έγινε ζευγαρίσιος ύμνος (Singing in the shower). Ο Jean-Luc Goddard φίλμαρε τις ετοιμασίες του δεύτερου δίσκου τους The No Comprendo, ενώ το 1987 την έκαναν για Νέα Υόρκη κι έγιναν φίλοι και συνεργάτες (στο Marc et Robert LP) με τους Sparks (τους οποίους άλλωστε αντέγραφαν). Σήμερα δε τους ακούμε πολύ, μας καλύπτουν οι Xaxakes.
ΣΥΛΛΟΓΙΚΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ
Φραντσέζες τραγουδιάρες:
Edith Piaf, Juliette Greco, Dalida, Francoise Hardy
Οι πρώτες δύο δε μου λένε τίποτα, γιατί δεν είμαι ο πατέρας μου αλλά ο γιος του. Την τρίτη την θυμάμαι στην κρατική τηλεόραση, όπου έκπληκτος έβλεπα τον κόσμο στις συναυλίες της να είναι ΚΑΘΙΣΤΟΣ και στο τσακίρ κέφι να χτυπάει ρυθμικά παλαμάκια. Αργότερα σταμάτησα να αντιμετωπίζω με υψωμένο φρύδι τα στραφταλιστά της μάξι, διάβασα την ιστορία της, με αποπλάνησε και το σπαρακτικό Les clefs d' amour. Αυτοκτόνησε με βαρβιτουρικά το 54 στη ηλικία των 87, όχι λάθος το 87 στην ηλικία των 54. Το περιοδικό Οδός Πανός της σκάρωσε ένα ωραίο αφιέρωμα πριν λίγα χρόνια. Η Hardy υπήρξε πολύ γαλλίδα για να ασχοληθούν μαζί της όσοι αγάπησαν τα 60ς και πολύ 60ς για να ασχοληθούν μαζί της όσοι ψάχνονται με τα Γαλλικά. Μας έμαθε βέβαια την τέχνη του dire adieu. Όμως οι Blur με το γνωστό ντουέτο (To the end) της έδωσαν μια μίνι δεύτερη αναλαμπή. Les comedies des grandes amours!
Φραντσέζοι τραγουδιάροι:
Gilbert Becaud, George Brassens, Georges Moustaki, Joe Dassin, Yves Montand, Charles Aznavour
Αγέραστα μελλουροειδή όλοι τους, ιδανικοί υποκρούστες αποπλανήσεων και κόκκινων κρασοκατανύξεων. Πηγαίνοντας ακόμα πιο πίσω, χαιρόμαστε τον Charles Trenet στο La mer (που ξαναέφερε στην επικαιρότητα ο κύριος Bean στη δεύτερη ταινία του). Προσωπικά λιώνω με το Salut του Ντασέν, ίσως επειδή έφυγε στην ηλικία που θα έχω σε δύο χρόνια, ίσως για το στίχο Υπήρχε μια φορά κάποιος/ κάποιος που γνώριζες καλά. Και να σκεφτεί κανείς πως ο αντίστοιχος δικός μας είναι ο Πάριος. Όλες αυτές οι μορφές έχουν την ιστορία τους και ακούγονται μέχρι και σήμερα σε μια βροχερή μέρα ρομαντικής διάθεσης, αρκεί να μη μας γίνει συνήθεια. Κανείς τους πάντως δεν έφτασε τον παροικούντα τον Σηκουάνα κυρ Jacques Brel, Βέλγο μεν τυπικά, βαθύτατα Γάλλο δε ουσιαστικά. Αναρωτιέμαι τι μουσική να άκουγε ο Ηλίας Πετρόπουλος όταν μοιραζόταν τα κρασιά του με τους κλοσάρ του Σηκουάνα. Ή τι μουσική θα ταίριαζε την στιγμή που σκόρπιζαν στις στάχτες του, όπως ζήτησε, στους υπονόμους του Παρισιού.
Σκοταδιστές:
Art Zoyd, Clair Obscur, Die Form
Οι δύο πρώτοι αποτελούν σχήματα που θα άξιζε να ακούσει κάθε νέος φαν οιουδήποτε dark παρακλαδίου.. Αμφότεροι έπαιξαν με τα όρια της ίδιας της post - οτιδήποτε μουσικής, οι μεν πρώτοι στα σύνορα με την πειραματική, κλασική, jazz και progressive μουσική - ακούστε τα Berlin (87) και Faust (95) αλλά και την εκδοχή τους για το Metropolis του F. Lang (2002) - οι δε δεύτεροι σε όλες τις εκφάνσεις του dark, coldwave, death, ethereal ήχου, αποτελούν προσωπική αδυναμία και προτιμώ να μη διαλέξω δίσκο αλλά περίοδο: 85-95. Οι τρίτοι αποτελούν αμφιλεγόμενη πλην ενδιαφέρουσα περίπτωση, δίνοντας βάρος σε κάποιες περιπτώσεις περισσότερο σε εικόνα, στιλ και πρόκληση. Όλοι τους έδωσαν μεγάλο βάρος στα πλήκτρα (καθόλου αυτονόητο τότε), πειραματίστηκαν μέχρι και στις φωνές, και ακόμα και μέσα τα ερέβη έφτιαχναν φοβερές μελωδίες.
Ψηφιακοχορευτικές Ποπ και Ψευδοπόπ:
Etienne de Crecy, Alex Gopher & sia
Από τα μεσοτέλη των 90ς κι έπειτα, η Γαλλική house και ευρύτερη ψηφιακή σκηνή αγγίζει με τον ίδιο τρόπο τη λατρεία του ηλεκτρονικού ήχου (Air etc.) και την απέραντη μαγιά του μετρονομημένου χορευτικού ήχου που άφησαν τα 80ς. Ακόμα κι αν γλιστρούσε ακόμα πιο ντίσκο, εεε πίσω εννοούσα, όπως ο (πολιτογραφημένος Γάλλος) Dimitri from Paris. Ο δαιμόνιος γαργαλιστής πλήκτρων και μικτών Etienne de Crecy, τα διάφορα παρακλάδια του(ς) ονόματι Motorbass, La Chatte Rouge, Cassius ή Super Discount και όλοι οι ντανσάδες που τον/τους ακολούθησαν (όπως και ο φίλος του και περισσότερο στιλίστας Alex Gopher) κατάφεραν να κάνουν τους Γάλλους να χορεύουν περισσότερο κι απ' τους Κουβανούς αλλά και να φτιάξουν πλουμιστή χορευτική μουσική που μπορείς να την ακούς και ακίνητος.
Γάλλοι χωρίς σύνορα:
Mano Negra, Manu Chao, Negresses Vertes
Αυτούς ξέρετε, αυτούς εμπιστεύεστε, γιατί δίνουν το μαυρότερο μαύρο και επειδή είναι διπλά φιλτραρισμένοι ... δε θυμάμαι παρακάτω. Είπαμε, εδώ είναι τάξη προχωρημένων - η μαύρη ύλη είναι γνωστή.
Διεθνείς::
Jean Michel Jarre, γνωστός. Louis Philippe (κοινώς Philippe Auclair) εγκληματικά άγνωστος. Οκ, με Λονδρέζικο ήχο - άλλωστε κύλησε ως τέντζερης και βρήκε το καπάκι που γράφει el - αλλά έχει σκαρώσει ένα από τα ποπ κομμάτια των 80ς: You mary you. Η γλώσσα της κινηματογραφικής μουσικής είναι επίσης παγκόσμια. Η μουσική του Maurice Jarre π.χ δεν είναι περισσότερο γαλλική από άλλων μη Γάλλων συνθετών. Όμως η πιο αυθεντικά γαλλική δυαρχία της σινικής γραφής αποτελείται από τους Michel Legrand - Vladimir Cosma. Πολυγραφότατοι, καλύπτουν επαρκώς τα 60ς μέχρι τα 80ς με εργογραφία που αξίζει ένα πέρασμα.
2 από ταυ:
Οι Tahiti 80 φτιάχνουν ευκολοχώνευτη πο-πίτσα: υστερούν στις συνθέσεις, όμως η χαρακτηριστική φλωρίστικη φωνούλα του Xavier Boyer είναι ό, τι πρέπει για τις ανάλαφρες βόλτες στον πεζόδρομο της εφηβικής σας πόλης. Ακούστε το The train από το Wallpaper for the soul (2002) για να καταλάβετε τι εννοώ. Οι Telepopmusik τηλεποπάρουν από το 1989 και μετά, αλλά έχουν γραφτεί στα κατάστιχά μας με δυο μόνο δίσκους, τα Genetic World (2001) και Angel Milk (2005). Ίδιες περιοχές, σαν μια μίξη Lali Puna και Hooverphonic.
Το μπιλιέτο του Β. Παυλίδη:
Ο εγκυκλοπαιδιστής του Mic monsieur Βασίλης Παυλίδης άνοιξε τα κιτάπια του και μοίρασε μπιλιέτα στους υπόλοιπους (εγκ)λημματίες. Μεταφέρω εδώ το γαλλόφωνο σημείωμα του Βολταίρου του 2000 (αφαιρώντας 2-3 που αναφέρθηκαν αλλού): Les Thugs, La Muerte, Astronettes, Fixed Up, Dazibao, Big Sleep, Corpus Delicti, Daniel Darc, Trop Tard, Ausweis, Baroque Bordello, Jad Wio, Kas Product, Les Provisoires, Les Vampires, Marquis De Sade, Odessa, Persona Non Grata, Specimen, Vox Populi!, Norma Loy, Octobre, Rise And Fall Of A Decade. Και για όποιον δεν κατάλαβε, επρόκειτο για σιωπηρή διαταγή - ντιρεκτίβα. Ευτυχώς ως από μηχανής θεός εμφανίστηκε ο αφιερωματάρχης μας και κάλυψε τα περισσότερα από αυτά [κλικ]
Ένα δεύτερο, εφιαλτικότερο σημείωμα ανακάλυψα μέσα στο διαδικτυακό χάος από έναν ανώνυμο στο french-new-wave. Χωρίς κριτικές, αλλά με δισκογραφίες (που δεν μου φάνηκαν πλήρεις), αποτελεί ένα ξεκίνημα για όποιον (έχει) αποκτήσει φετίχ με τον γαλλικό ήχο.
Μη Γάλλοι τιμητές των Γάλλων:
Όταν ο Blaine Reininger τραγουδούσε το 1985 για το φθινοπωρινό Παρίσι, στοιχημάτιζες πως ήταν κάτοικος των Ηλύσιων Πεδίων και συνέθεσε το άσμα σε μια απογευματινή του βόλτα υπό το κρατς των πεσμένων φύλλων (Paris En Automne). Όταν ο David Thomas έφτιαξε ένα από τα πλέον αδικημένα ροκ σχήματα, τους Pere Ubu (Βασιλιάς Υμπύ, από το έργο του Αλφρέντ Ζαρρύ) δεν ήξερε πως εδώ στην Ελλάδα θα τους προφέραμε Πέρε Ούμπου. Καλύτερη τύχη είχαν οι Poesie Noir, όπου ευτυχώς δεν τους προσφωνούσαμε Ποεσίε Νοΐρ. Και τον καλύτερο δίσκο τιμής για Γάλλο συγγραφέα έβγαλε η παρέα της Crepuscule το 1988, με Blaine Reininger, Richard Jobson, Durutti column, Winston Tong, Dislocation Dance κ.ά: το Hommage a Duras, ήταν μια άψογη μουσική ανάγνωση της αξιαγάπητης συγγραφέως Μαργκερίτ Ντυράς.