23 άγνωστα διαμάντια της diy/ post punk/ punk σκηνής
Όλες οι πληροφορίες για τα συγκροτήματα και την προέλευση των τραγουδιών, απαραίτητο συνοδευτικό για την ακρόαση του mixtape. Του Jim Bull
Πριν περίπου 2 εβδομάδες μου ζητήθηκε να δημιουργήσω μια λίστα με 20 άγνωστα διαμάντια της DIY/POST PUNK/ PUNK σκηνής 1978-1985. Δέχτηκα με μεγάλη χαρά. Και από εκεί και πέρα αρχίζουν τα δύσκολα... τα "διαμάντια" από 20 γίνονται, με μεγάλη αυστηρότητα 60 και με ακόμα μεγαλύτερη περιορίζονται στα 45. Το πρόβλημα λύνεται τελικά με τη δημιουργία 2 μερών, από 23 τραγούδια έκαστο.
Και πάμε στο πιο δύσκολο μέρος: "άγνωστα" ...χμμμ... λαμβανομένου υπόψη ότι η σκέψη μου μοιάζει πολύ με αυτή του Στέφανου (αδερφού του Σίμου) από το βιβλίο του Μπάμπη του Αργυρίου και τη σχεδόν ταύτισή μου μαζί του, αναρωτιέμαι αν τελικά αυτό που εγώ θεωρώ γνωστό, κατά πόσο, αντικειμενικά είναι. Τελικά ακολουθώ το ένστικτό μου... Και ξεκινάμε...
Αρχή με ένα αρκετά περίεργο τραγούδι από τους Νορβηγοπολωνέζους Holy Toy. Marmur από το πρώτο τους άλμπουμ Warzawa, από το 1980. Ήχος που ακόμη και σήμερα ακούγεται πρωτοποριακός... κοφτοί ρυθμοί, αγχωμένα φωνητικά, υφέρπων πειραματισμός, εθνικ στοιχεία. Αργότερα από τις στάχτες τους προέκυψαν αρκετά αξιόλογες μπάντες με πιο χαρακτηριστικούς τους When.
Για τη συνέχεια ένα σχετικά γνωστό όνομα. Οι Γερμανοί Abwarts. Από το πρώτο τους άλμπουμ ΑΜΟΚ/ΚΟΜΑ του 1980, το εξαιρετικό Turkenblues. Στρεβλωμένο punk με εθνικ στοιχεία, ένταση, πραγματική ηχητική απεικόνιση τούρκικου παζαριού (προφανής επιρροή του τουρκικής καταγωγής Frank Martin Straub ή αλλιώς Mufti, ιδρυτικό μέλος των Einsturzende Neubauten). Όλα τα μέλη έπαιξαν σημαντικότατο ρόλο στην Γερμανική post punk σκηνή, γνωστή και ως NDW.
Παρακάτω προχωράμε προς τη Γηραιά Αλβιόνα, όπου και θα παραμείνουμε για σχεδόν όλο το υπόλοιπο της συγκεκριμένης συλλογής. Ήταν πραγματικά φαινόμενο η κυκλοφορία τοπικών συλλογών από διάφορες πόλεις της Μ. Βρετανίας την εποχή τέλους 70ς/ αρχών 80ς.
Μια από τις σημαντικότερες και καλύτερες ήταν η Norwich - a Fine city, από το Νοργουϊτς φυσικά. Κυκλοφόρησε από την εταιρία Romans in Britain, το 1981 σε 987 κόπιες. Περιείχε τοπικές μπάντες με πιο γνωστές τους Higsons και τους Screen 3. Ένα από τα καλύτερα τραγούδια όμως ήταν αυτό των Capitalist Music, το Jane's Gone to France. Αγνώστων λοιπών στοιχείων μπάντα με μοναδική ηχογράφηση τα δύο κομμάτια της συλλογής. Υπόδειγμα post punk αισθητικής με γρήγορους αγχωτικούς ρυθμούς, δαιδαλώδεις μπασσογραμμές, εξαιρετικά φωνητικά. Σε κάνει πραγματικά να θες να σηκωθείς από τον καναπέ και να χοροπηδάς πάνω κάτω. Σίγουρα ένα κομμάτι που πολύ θα ήθελαν να έχουν γράψει οι Cure της πρώτης περιόδου.
Συνεχίζοντας στο ίδιο κλίμα, πάλι τραγούδια από συλλογή. Manchester αυτή τη φορά και η συλλογή Unzipping the Abstract από το 1980. Δύο τραγούδια από αυτήν. Performance με το Natural Equilibrium και The (Manchester) Mekon με το Must have more (wheels). Και πάλι στο μεν πρώτο έχουμε post punk αισθητική, που σε πολλά σημεία θυμίζει Zounds με ένα κλασσικό, για τον συγκεκριμένο ήχο, αρμονιάκι να στρώνει το χαλί πάνω στο οποίο ξεδιπλώνονται οι εξαιρετικές, γεμάτες ενέργεια μελωδίες.
Στο δεύτερο έχουμε να κάνουμε με μια από τις σημαντικότερες μπάντες της περιοχής, τους The (Manchester) Mekon. Έχοντας συνολική παρουσία ένα 7'' e.p. και συμμετοχές στις συλλογές Α Manchester Collection της Object records, A potent Human (7'' συλλογή) και την εν λόγω συλλογή, οι (Manchester) Mekon αποτελούν το καλύτερα κρυμμένο μυστικό του Manchester, με ένα χαρακτηριστικό post punk ήχο διανθισμένο με ψυχεδελικά στοιχεία και πολλές επιρροές από 70ς progressive rock, κυρίως πολύ κοντά στον ήχο των Van Der Graaf Generator, όπως βέβαια θα ακούγονταν αν είχε προηγηθεί η εμφάνιση του punk.
Για τη συνέχεια ένα τραγούδι από το μοναδικό 7'' των Ideal Husbands από το 1980. Out Of The Factory, Into The Wood το εν λόγω τραγούδι. Και εδώ το κλασσικό πλέον αρμόνιο-χαλάκι πάνω στο οποίο χτίζεται όλο το τραγούδι. Ταξιδιάρικη διάθεση, σαν να περνάνε εικόνες μέσα από το παράθυρο ενός τρένου που κατευθύνεται από τη γκρίζα βιομηχανική περιοχή στο countryside της Αγγλίας. Οι Ideal Husbands έχουν κυκλοφορήσει και μια κασέτα την ίδια χρονιά, που ανάθεμα κι αν την έχει δει ανθρώπου μάτι (εάν κατά τύχη κάποιος την έχει ας επικοινωνήσει με τον γράφοντα)!
Μεταφερόμαστε στη συνέχεια στην Ιταλία. Περιοχή Pordenone και Sexy Angels με το Νeutronic War από τη συλλογή iV3SCR του 1983. Εξαιρετικό synth driven post punk, με έναν εθιστικό ρυθμό που σε πολλούς αν το προσέξουν καλύτερα θα θυμίσει ίσως και ποντιακό τραγούδι!
Επιστροφή στη Μεγάλη Βρετανία και στο Stoke on Trend. Συλλογή και πάλι, Cry Havoc από το 1981. Η μπάντα είναι οι All the Madmen με το Superior Life. Εlectropunk ντουέτο που μέχρι το 2010 αυτή ήταν η μόνη γνωστή τους ηχογράφηση, όταν ξαφνικά ένας αμερικάνος συλλέκτης κυκλοφόρησε ένα άλμπουμ και ένα 7'' με ανέκδοτες ηχογραφήσεις σε ένα τιράζ μικρότερο των 100 κοπιών που φυσικά έγιναν ανάρπαστες εν ριπή οφθαλμού!
Mε τους Sudden Sway η συνέχεια και το πρώτο τους 7'' από το 1980, Jane's Third Party. Tα τρία πρώτα τους 7" τα κυκλοφόρησαν σε δική τους εταιρία σε εξαιρετικής και πρωτότυπης αισθητικής συσκευασίες, ενώ μετά υπέγραψαν σε μεγάλη εταιρία αλλάζοντας ελαφρώς τον ήχο, με έντονες επιρροές από A Certain Ratio και Shriekback. Στο συγκεκριμένο όμως έχουμε να κάνουμε με ένα minimal synth / post punk διαμάντι!
Συνέχεια με ακόμα ένα κομμάτι από συλλογή. Το όνομα αυτής Shots In the Dark από το 1981 και το κομμάτι There are Houses από τους Crowd Control. Ένα από τα καλύτερα minimal synth που γράφτηκαν ποτέ! Εκπληκτικά swirling synths, βαθιά μελαγχολική φωνή, ξεσπάσματα σε κατάλληλα σημεία... ίσως ο μοναδικός λόγος να αποκτήσει κάποιος την εν λόγω συλλογή!
Μεγάλη Βρετανία πάλι για τη συνέχεια. Βeyond the Implode και 11th Hour Breakdown. Από το δεύτερο 7'' τους του 1980. DIY αισθητική στα καλύτερά της. Στο δρόμο των Desperate Bicycles, με ήχο που ακροβατεί μεταξύ post punk και νεοψυχεδελικού ήχου, με ένα εφιαλτικό αρμόνιο και στίχους όλο μυστήριο. Απέκτησαν μεγάλο cult status και τα 7'' τους είναι περιζήτητα όπως και η μια κασέτα που είχαν κυκλοφορήσει.
Στο ίδιο κλίμα και οι Sohep που ακολουθούν. Ηχογραφημένο το 1981 το 7'' με το αριστούργημα So much fun, απέκτησε τα τελευταία χρόνια υψηλό cult status, ενώ μέχρι τότε ήταν γνωστό μόνο σε πολύ πολύ περιορισμένο κοινό παγκοσμίως. Ηχογραφήθηκε στο Street Level studio, "σπίτι" μιας ολόκληρης DIY σκηνής (Deleted records, Fuck off records, The good Missionaries, Instant Automatons, Zounds, Astronauts, κ.α.). Γκρίζα DIY αισθητική, πολύ κοντά στον ήχο των Astronauts (μάλιστα μέχρι πρότινος υπήρχε η φήμη ότι συμμετέχει και ο Mark "Astronaut" Wilkins στην παρούσα ηχογράφηση).
Πάλι Μ. Βρετανία για τη συνέχεια και Creatures of Habit με το The Diplomat. Flipside του μοναδικού 7'' που κυκλοφόρησαν το 1981, αποτελεί ένα από τα διαμάντια του στέμματος της minimal synth σκηνής. Δυστυχώς καμία περαιτέρω πληροφορία δεν είναι διαθέσιμη για την εν λόγω μπάντα.
Ακολουθεί ένα από τα καλύτερα 7'' της post punk σκηνής. SA 55 και Love is Blind. Hχογραφημένο το 1982, είναι το μοναδικό 7'' που κυκλοφόρησαν και είναι εξαιρετικές και οι δύο πλευρές. Ήχος μέσα στο κλίμα της εποχής με επιρροές από Joy Division, Sound, Cure, αλλά και έντονη DIY αισθητική.
Συνέχεια με άλλο ένα 7''. 1981 και Bikini Atoll. Από το δεύτερο 7'' τους το κομμάτι The Wall. Post punk με γυναικεία φωνητικά πολύ κοντά στον ήχο των Siouxsie and the Banshees, με πολιτικό στίχο. Και πάλι το γνωστό αρμόνιο -χαλάκι είναι παρόν.
Επιστρέφουμε στη συνέχεια στη συλλογή Norwich - A Fine City με ένα ακόμη κομμάτι. Screen 3 και Shades of Black. Ένα εξαιρετικό νεοψυχεδελικό τραγούδι με ψήγματα post punk αισθητικής. Η μπάντα μετά από 2 7'' υπέγραψε σε μεγάλη εταιρία και απέκτησε πιο εμπορικό ήχο.
Συνεχίζουμε σε νεοψυχεδελικό κλίμα, αυτή τη φορά από το 1979 και τους Muggins Blight. Mε μοναδική ηχογράφηση αυτό το 7'', οι Muggins Blight άφησαν έντονο το στίγμα τους. Ένα εξαιρετικό psych post punk πόνημα που έντονα θυμίζει τους (μεταγενέστερους) Mood Six.
Στο ίδιο περίπου κλίμα και οι Zorkie Twins που ακολουθούν. Μr. Simpson από το μοναδικό τους 7'' του 1980. Εμφανίστηκαν επίσης στις συλλογές Α trip to the dentist και The Blank Tapes, όλα στην Skeleton Records. Neo Μοd/ ψυχεδελικός ήχος σε ένα εξαιρετικό 7''.
Σε neo mod/punk μονοπάτια κινούνται και οι DC-10s. Aπό το μοναδικό τους 7'' το Βermuda αποτελεί ένα από τα καλύτερα τραγούδια του είδους. Ένταση ελεγχόμενη, κοφτές κιθάρες, sing along φωνητικά. Κυκλοφόρησε το 1980.
Το επόμενο κομμάτι είναι το Power από τους Denizens. Καθαρόαιμο μελωδικό punk, στα ίχνη των Zounds, Mob, κτλ. Από το δεύτερο 7'' e.p. τους του 1980. Εξαιρετικό και το πρώτο τους Ammonia Subway.
Mod /punk για τη συνέχεια από τους The Gross Club και το Second Chance. Μοναδική τους ηχογράφηση αυτό το εντελώς άγνωστο 7'' e.p. από το 1981. Ήχος που πολλά χρωστάει στους Jam με μια DIY διάθεση που το καθιστά μοναδικό.
Και προχωράμε με ένα πραγματικό punk anthem! Τunnelrunners και από το 1ο τους 7'' Plastic land. Ένα τραγούδι που θα ήταν πολύ περήφανοι αν είχαν γράψει οι Clash, oι 999, οι Buzzcocks. Eξαιρετικά σπάνιο και ακριβό τα τελευταία 20 χρονια!
Για το τέλος από τους Freshies το Wrap up the rockets. Δημιούργημα του Chris Sievey, που αφού απηύδησε να στέλνει ντέμο σε εταιρίες, αποφάσισε να τα κυκλοφορήσει όλα μόνος του στη δική του Razz Records. Κυκλοφόρησε κάμποσα 7'' και αρκετές κασέτες. Power pop/punk αισθητική, πολύ κοντά στον ήχο των TV Personalities. Είχαν ένα minor hit, το I'm In Love With The Girl On The Manchester Virgin Megastore Checkout Desk, από το οποίο αναγκάστηκαν να αφαιρέσουν τη λέξη Virgin μετά από απαίτηση της εν λόγω εταιρίας και να την αντικαταστήσουν με τη λέξη certain!