Βιογραφικό
Η μπάντα του εκδότη του "Sniffin' Glue" που δεν περιορίστηκε στον ήχο του "Action Time Vision". Του Μίλτου Τσίπτσιου
Η ιστορία των Alternative TV είναι η ιστορία του Mark Perry. Του νεαρού που βλέποντας τους Ramones αλλάζει η ζωή του και από ένας συνηθισμένος τραπεζιτικός υπάλληλος, γίνεται ενεργό και εν τέλει ένδοξο μέλος του Αγγλικού punk rock.
Είναι αυτός που ξεκινάει το πρώτο punk fanzine το ξακουστό "Sniffin' Glue" τον Ιούλιο του 1976, που στη μικρή διάρκειά του κάλυψε υπεύθυνα και με σοβαρότητα όλο το αρχικό ξέσπασμα του punk, φροντίζοντας να προβάλει τα θετικά του στοιχεία, αλλά και με κριτική ματιά να εναντιωθεί εκεί όπου θεωρούσε πως το κίνημα ξέφευγε από αυτό που θεωρητικά πρέσβευε. Όλα τα τεύχη αυτού του ιδιαίτερου fanzine περιλαμβάνονται στο Sniffin' Glue: The Essential Punk Accessory, βιβλίο που κυκλοφόρησε η Sanctuary το 2000.
Φαίνεται όμως πως το να γράφει απλώς για μια μουσική σκηνή μόνο, ήταν κάτι που δεν κάλυπτε τις φιλοδοξίες του Perry, που αποφάσισε πως έπρεπε να έχει πιο ενεργό ρόλο σε όλο αυτό το κόλπο. Έτσι, τον Μάρτιο του 1977 δημιουργεί τη δική του μπάντα που την ονομάζει Alternative TV, τον Μάιο ντεμπουτάρει live μαζί της και τον Αύγουστο της ίδιας χρονιάς κλείνει το fanzine κυκλοφορώντας το δωδέκατο και τελευταίο τεύχος του.
Σε αυτό περιλαμβάνεται και ένα τραγούδι από το νέο του συγκρότημα σε μορφή flexi disc. Λέγεται Love Lies Limp μια σύνθεση που κλείνει περισσότερο προς τη reggae παρά στο punk, δείχνοντας πως οι ATV δεν θα είναι ακόμη ένα ακόμη τυπικό punk rock συγκρότημα, αλλά σκοπός τους ήταν να πειραματιστούν σε είδη πέρα από αυτό.
Η σύνθεση των ATV εδώ είναι Mark Perry φωνητικά και κιθάρα, Alex Ferguson κιθάρα, John Towe ντραμς (πρώην Chelsea και Generation X) και Tyrone Thomas μπάσο που είχε ήδη προλάβει ν' αντικαταστήσει τον Micky Smith. Αργότερα το ίδιο τραγούδι θα κυκλοφορήσει κανονικά και ως single με flip side το περισσότερο πανκοειδές Life.
Λίγο αργότερα αποχωρεί ο Towe (που κάνει ένα πέρασμα στους Adverts) και αντικαθίσταται από τον Chris Bennett. Με αυτή τη σύνθεση βγαίνει το πρώτο κανονικό single του συγκροτήματος το How Much Longer/You Bastard το Νοέμβριο του 1977 στην δική τους Deptford Fun City που αποτελούσε ένα μικρό παράρτημα της μεγαλύτερης Illegal του Miles Copeland.
Με το How Much Longer, ο Perry, επιτίθεται στους κατ' ανάγκη punks που χρησιμοποιούν το κίνημα για δικό τους αποκλειστικά όφελος κάνοντάς το μια περιστασιακή μόδα και απομακρύνοντας το από τις γενεσιουργικές του ρίζες. Πολύ καλό και το flip - side που και αυτό βοηθάει στο να γίνει αυτό το single ένα από τα ηχηρότερα του Αγγλικού underground και να στείλει τον Perry στην κορυφή των "anti - hero" frontman.
Αμέσως μετά και πριν κλείσει η χρονιά, ο Perry διώχνει τον Ferguson από το γκρουπ, ο οποίος κυκλοφορεί ένα single με το γκρουπ Cash Pussies και στη συνέχεια δημιουργεί μαζί με τον Genesis P-Orridge τους πιο experimental Psychic TV. Το ίδιο συμβαίνει και με τον Thomas που αποχωρεί και στη θέση του έρχεται ο Dennis Burns, ενώ νέο μέλος στην κιθάρα είναι ο Kim Turner. Με τη νέα σύνθεση πλέον, το γκρουπ κυκλοφορεί το δεύτερό του single τον Δεκέμβριο του1977 με τα τραγούδια Life After Life/Life After Dub. Καθαρά reggae single μακριά από punk καταβολές, χάριν της πολύτιμης αρωγής του παραγωγού του είδους Joe Sinclair. Στο πιάνο ο τότε άγνωστος κημπορντίστας αλλά σήμερα εξέχον μέλος της Αγγλικής κουλτούρας Jools Holland των Squeeze.
Στο τέλος του έτους, οι ATV πηγαίνουν στα στούντιο του BBC για ένα session στην εκπομπή του John Peel με τα τραγούδια Action Time Vision, Still Life, Love Lies Limp και Life After Life και αμέσως μετά αποχωρεί ο Turner και οι ATV ως τρίο κυκλοφορούν το πρώτο τους LP με τίτλο The Image Has Cracked. Είναι ένας δίσκος κατά κάποιο τρόπο πολυσυλλεκτικός αφού τα είδη των συνθέσεων που εμπεριέχονται ποικίλουν από τραγούδι σε τραγούδι. Εκτός αυτού, τα κομμάτια παρουσιάζονται ανακατεμένα σε live και στούντιο εκτελέσεις μη έχοντας μια ορθολογιστική συνοχή μεταξύ τους. Έτσι, ξεκινώντας από το Alternative, ένα χαοτικό σχεδόν δεκάλεπτο "space" παραλήρημα όπου ο Perry καλεί το κοινό ν' ανεβεί στη σκηνή και να πει ότι θέλει, μεταφερόμαστε στο mod - punk θεωρητικό Action Time Vision, από εκεί στη διασκευή του Why Don't You Do Me Right του Zappa, στο καθαρό punk Good Times, για να κλείσει η πρώτη πλευρά με το προοδευτικό τύπου Can και King Crimson Still Life. Στο ίδιο τέμπο συνεχίζει και η δεύτερη πλευρά που από το αγαπητό στο κοινό Viva La Rock 'n Roll (που μελλοντικά γνώρισε αρκετές διασκευές με σημαντικότερη αυτή των Savage Republic), προχωράμε στο freaky avant - garde εξάλεπτο Nasty Little Lonely και το Black Sabbath -ικό instrumental Red. Ο δίσκος κλείνει με το live παρανοϊκό Splitting In 2 ένα από τα καλύτερα κομμάτια των ATV, που αυτό με τη σειρά του διασκευάστηκε από τους Chameleons.
Το The Image Has Cracked με αυτό τον ιδιόμορφο προσανατολισμό του πήγε το punk rock ένα βήμα παραπέρα, ξεκολλώντας του από τις μόνιμες και τελικά συντηρητικές του φόρμες, ανοίγοντας νέα πεδία και εναλλακτικές διαδρομές. Αν και κάπως δύσκολο στην ακρόασή του, το LP αξίζει την προσοχή και είναι άξιο να λάβει μια περίοπτη θέση στην ιστορία του Αγγλικού νέου rock. Οι ιδιομορφίες στη μουσική του Perry, αλλά και οι ψυχεδελικές του αναζητήσεις αποτυπώνονται στον επόμενο δίσκο των Alternative TV το live split LP What You See Is What You Are με την anarcho-space- hippie- psychedelic-punk κολεκτίβα (παρά συγκρότημα) Here & Now.
Η πλευρά των Alternative TV (η δεύτερη) σε αυτό το κακόηχο άλμπουμ περιλαμβάνει το Action Time Vision που γίνεται Action Time Lemon για τις περιστάσεις, το free-jazz Going Round In Circles, το Fellow Sufferer και το Splitting In Two. Ο ερασιτεχνισμός και τα σχεδόν ανύπαρκτα τεχνικά μέσα καθιστούν αυτή την κυκλοφορία ως μια από τις πιο D.I.Y. Οι νομάδες Here & Now προσκάλεσαν τους ATV (όπως θα έκαναν αργότερα και με τους Mob και πολλούς άλλους) να γίνουν περιστασιακοί τους σύντροφοι σε μια ατελείωτη περιοδεία και να γνωρίσουν τον τρόπο ζωής τους. Ο Perry πρωτοπόρος σε κάθε τι νέο ακολουθεί, και ένα κομμάτι αυτών των συναυλιών το αποτυπώνει σε αυτό τον δίσκο, που πιο πολύ αξίζει για αυτή την πρωτόγονη αντί-κοινωνική αίσθηση που προσφέρει παρά για τη μουσική που ακούγεται από τα' αυλάκια του.
Στη διάρκεια του 1978 οι Alternative TV κυκλοφορούν το επόμενό τους single την επιτυχία τους Action Time Vision, ενώ στο flip side βρίσκουμε το ψυχωτικό, sexy βιογραφικό Another Coke ηχογραφημένο live από μια συναυλία του γκρουπ στο club 100.
Η περιοδεία των ATV με τους Here And Now ήταν ένα γεγονός που έμεινε βαθιά χαραγμένο στο μυαλό του Perry. Αυτός ο χίπικος τρόπος ζωής, η περιφρόνηση στα υλικά αγαθά, η νομαδική διαβίωση, και η απόλυτη ελευθερία στη μουσική έκφραση, ήταν κάτι που τον ώθησε ν' αποφασίσει πως θα έπρεπε ν' ανοίξει κι άλλο τα ήδη διευρυμένα του μουσικά πλαίσια.
Έτσι με την βοήθεια των Mick Linehan στην κιθάρα και του Genesis P Orridge στα κρουστά, το δίδυμο των Perry και Burns το Νοέμβριο του 1978 ηχογραφούν το δεύτερο άλμπουμ των ATV με τίτλο Vibing Up The Senile Man (part one).
Ένας πολύ δύσκολος στην ακρόαση δίσκος, μακριά από τα punk δεδομένα, αλλά πολύ κοντά στην αισθητική του, ριζοσπαστικός, με απροσάρμοστους βουκολικούς ήχους και παρανοϊκά tapes και λούπες, ένα "free avant - garde - jazz - dub περφεξιονιστικό ιδίωμα που σε άλλους άρεσε (χαρακτηριστικό παράδειγμα οι Mob και το εξώφυλλο του δικού τους LP), αλλά οι πιο πολλοί το μίσησαν όσο τίποτα άλλο. Δίσκος για γερά νεύρα και ανοιχτά αυτιά.
Μετά το άλμπουμ και τη δυσπιστία του κοινού προς αυτό ο Perry διαλύει το γκρουπ προλαβαίνοντας ίσα - ίσα να κυκλοφορήσει και το τελευταίο τους "memorial single" με το πλήρως παρανοϊκό The Force Is Blind και το πιο συμβατικό και τελικά πολύ όμορφο Lost In Room τον Φεβρουάριο του 1979 με νέο μέλος στην κιθάρα τον Dave George.
Με τους ATV να μην υπάρχουν πλέον, ο Perry ακολουθεί σόλο καριέρα βγάζοντας δύο singles και ένα LP, ενώ δημιουργεί και το project των Good Missionaries (όνομα παρμένο από ένα track από το Vibing Up) με επίσης δύο singles και ένα LP και ένα άλμπουμ σαν ντράμερ στους The Door And The Window.
Η Deptford πάντως δε μένει με αδρανής και κυκλοφορεί ένα live των ATV της περιόδου του How Much Longer, ονόματι Live At The Rat Club 1977 ηχογραφημένο και σε παραγωγή από τον Genesis P-Orridge που τελικά είναι και το καλύτερο live που έχει βγάλει το συγκρότημα. Επίσης βγαίνει και η συλλογή Action Time Vision που περιλαμβάνει δώδεκα κομμάτια παλαιότερων ηχογραφήσεων γνωστών τους τραγουδιών. Για τους περισσότερους η ιστορία των Alternative TV τελειώνει ακριβώς εδώ.
Το 1981 ο Perry αποφασίζει να ενεργοποιήσει και πάλι το γκρουπ φέρνοντας ξανά πίσω τον Ferguson. Οι δύο τους και με τον Burns που παρέμενε στα καθήκοντά του και νέα μέλη τους Ray Weston στα ντραμς και τον Alan Gruner στα keyboards κυκλοφορούν το επόμενό τους LP τον Μάιο με τίτλο Strange Kicks σε παραγωγή του Richard Mazda στην I.R.S. Records. Και με αυτό το δίσκο ο Perry καταφέρνει ν' αφήσει και πάλι άφωνους και εμφανώς αμήχανους κοινό και μουσικοκριτικούς. Ο δίσκος είναι μια μίξη electro-pop και new wave στα όρια της dance, που φτάνει ως το ska και το power pop. Ήχοι που ξεκινούν από New Order, περνούν από Fad Gadget, και καταλήγουν στα χωράφια που κινούνταν οι Human League. Η συμμετοχή του Brian James των Damned στην κιθάρα στο There Goes My date With Doug δεν προσφέρει κάτι σημαντικό στη συνολική αξία του άλμπουμ.
Μπορεί οι στιχουργικές εξερευνήσεις του Perry να είναι και πάλι δεικτικές και η rhythm section στιβαρή και τουλάχιστον για πρώτη φορά εύηχη, το άλμπουμ όμως χωλαίνει με τη σχεδόν υπερβολική χρήση των keyboards για ένα γκρουπ σαν τους ATV. Αυτός ο δίσκος βγάζει δύο singles το χιτάκι Ancient Rebels/Dub In Bed και το υπερβολικά ηλεκτρονικό Communicate/Obsession.
Μετά από αυτή την σχεδόν άδοξη επαναδραστηριοποίηση του γκρουπ, ο Perry το παρατάει και παραμένει ανενεργός για μια διετία, ώσπου το 1984 μαζεύει και πάλι διάφορους μουσικούς (Steve Cannell στο μπάσο, Allison Philips στα ντραμς και Karl Blake στην κιθάρα για την περίσταση) και δύο χρόνια αργότερα κυκλοφορεί δύο δωδεκάιντσα στη Noiseville Records κάνοντας και πάλι στροφή εκατόν ογδόντα μοιρών στον ήχο. Είναι τα Welcome To The End Of Fun/Anti /Death Time στις αρχές του 1986, ένα EP που νομίζει κανείς πως περιέχει outtakes από το Unknown Pleasures, και ύστερα από λίγο το ακόμη πιο σκοτεινό Sex EP με τα κομμάτια Victory,Repulsion καιYou Never Know. Από αυτό το χρονικό σημείο περίπου θ' αρχίσει και η συνεργασία του με τον Protag που χρόνια αργότερα θα γίνει μόνιμο μέλος των Zounds.
Το 1987 βγαίνει στην Anagram το πιο ευδιάθετο (σε σχέση με τα δύο προηγούμενα) single My Baby's Laughing (Empty Summer Dream)/Look At Her Eyes/I Had Love In My Hands.
Στο LP Peep Show που ακολουθεί, αυτό το αιθέριο, απαλό και γλυκύτατο κιθαριστικό, μελωδικό post - punk παραμένει και εκπλήσσει μουσικά, ευτυχώς αυτή τη φορά θετικά. Τα δανεισμένα στοιχεία από Joy Division, Bauhaus, PiL και Killing Joke παραμένουν και δημιουργούν μια ταιριαστή εικόνα με τα φωνητικά του Perry, που είναι για πρώτη φορά τόσο απλά και όμορφα. Είναι ένας δίσκος άγνωστος και αγνοημένος από το ευρύ κοινό που αξίζει μιας μεγαλύτερης προσοχής. Μπορεί βέβαια οι παλαιότεροι θαυμαστές των ATV που δεν μπόρεσαν να ξεπεράσουν τις παραφωνίες και τους πειραματισμούς των προηγούμενων τους δίσκων να τον βρούνε απλό και ανάλαφρο, αλλά ποτέ δεν μπορούν όλοι να είναι ευχαριστημένοι.
Το 1989 η Anagram κυκλοφορεί τη συλλογή Splitting In Two - Selected Viewing μια από τις δεκάδες που θ' ακολουθήσουν στο μέλλον, ενώ έναν χρόνο αργότερα κυκλοφορεί το The Sol EP με τέσσερα τραγούδια τα Every Day, The Word, Affecting People και Pain Barrier.
Το κάπως πιο περίτεχνο αλλά εξίσου ικανοποιητικό LP Dragon Love του 1991 βρίσκει τον Perry και πάλι με νέους συνεργάτες αυτή τη φορά τους James Kyllo και Steve Cannell. Αν εξαιρεθεί το δεκαπεντάλεπτο παρανοϊκό και εν τέλει βαρετό Alternative TG, τα υπόλοιπα κομμάτια εξακολουθούν να γοητεύουν με αυτή την κιθαριστική post punk διαύγειά τους. Οι μουσικοί παίζουν με φοβερή τεχνική και ο Perry αναπολεί τις παλιές μέρες της αγνότητας, αλλά δεν υπάρχει πλέον κοινό για να τον ακούσει.
Από κει και πέρα αρκετοί δίσκοι κυκλοφόρησαν κάτω από το όνομα Alternative TV και σχεδόν όλοι τους παρέμειναν στην αφάνεια χωρίς ο Perry όμως να το βάζει κάτω. Ακόμη και αυτή τη στιγμή σίγουρα θα βρίσκεται κλεισμένος σ' ένα στούντιο με νέους συνεργάτες και να τραγουδάει για τον κόσμο που δεν άλλαξε και την επιτυχία που δεν ήλθε.