The Business

Βιογραφικό

Λονδρέζοι που συνδέθηκαν με την Oi σκηνή. Του Μίλτου Τσίπτσιου

The BusinessΑπό τα πιο ονομαστά και σημαίνοντα συγκροτήματα στην κοινωνία του Oi, οι Business έβαλαν και αυτοί ένα λιθαράκι μέσα από τη μακρόχρονη ιστορία τους σε αυτό το μουσικό είδος από τα τέλη των seventies μέχρι και τις μέρες μας, τριάντα και κάτι χρόνια μετά.

Δημιουργήθηκαν στο νότιο Λονδίνο το 1979 και η πρώτη τους σύνθεση αποτελούνταν από τον Steve Kent στην κιθάρα, τον Micky Fitz στα φωνητικά, τον Nick Cunningham στα ντραμς και τον Martin Smith στο μπάσο. Πολύ γρήγορα φτιάχνουν το πρώτο τους demo με τέσσερα τραγούδια τα Strangers, Unevenly Pretty, 19 και Out In A Cold με το τελευταίο να έχει την τύχη να συμπεριληφθεί στη συλλογή A Sudden Surge Of Sound, που μεταξύ άλλων περιείχε κομμάτια από ήδη αναγνωρισμένους του χώρου όπως οι UK Subs και οι Essential Logic. Το συγκεκριμένο τραγούδι βασισμένο στην υπέρμετρα θεαματική του μελωδία και τη ρεαλιστικότητα των στίχων του, κατάφερε και έγινε ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα όχι μόνο των Business αλλά και ολόκληρου του Oi κινήματος, ιδιαίτερα μάλιστα αγαπητό στο γυναικείο φύλο.

Κατόπιν τούτου οι Business μπαίνουν φορτσάροντας στον χώρο συμμετέχοντας σε συναυλίες με άλλα γνωστά και μη εξαιρετέα συγκροτήματα του είδους όπως με τους 4 Skins και τους Last Resort, συναυλίες που τις περισσότερες φορές κατέληγαν μέσα σε επεισόδια και σε ταραχές. Μάλιστα εκείνη την εποχή το όνομά τους άρχισε να συνδέεται και με γκρουπ που προωθούσαν μέσα από τη μουσική τους το χουλιγκανισμό, ή ακόμη χειρότερα μια φιλοναζιστική πολιτική, κάτι που όπως φάνηκε στην πορεία, δεν εξέφραζε εκατό τοις εκατό την πραγματικότητα.

Είναι η εποχή που συμμετέχουν στη διάσημη συλλογή Carry On Oi με τα τραγούδια Suburban Rebels και Product δυο τραγούδια που θα καθορίσουν το στίγμα τους και θα τους τοποθετήσουν στην πλευρά του punk του δρόμου, της εργατικής τάξης και της φτωχολογιάς που ενίοτε εκφέρονταν με πατριωτικούς ή ακόμη και εθνικιστικούς τρόπους, και τους έθετε αντιμέτωπους και απέναντι από το επιτηδευμένο πολύπλοκο punk των μορφωμένων παιδιών των πανεπιστημίων, ή από το θεωρητικό και όλο συνθήματα anarcho - punk.

Harry MayΤο Νοέμβριο του 1981 βγάζουν το πρώτο τους σιγκλάκι Harry May στη Secret Records μια από τις μεγαλύτερες Oi επιτυχίες, ένα κομμάτι χορωδιακό που εκφέρεται μέσα σε μια έντονα οπαδική ατμόσφαιρα και είναι έτοιμο ν' ανεβάσει την αδρεναλίνη στο υψηλότερο σημείο. Η πίσω πλευρά καλύπτεται από ένα καθαρόαιμο street punk "anthem" το Employers Black List. Το δισκάκι ικανοποιεί με τις πωλήσεις του για ντεμπούτο και φτάνει στο νούμερο δεκατρία του ανεξάρτητου τοπ της Αγγλίας.

Ακολουθεί η παρουσία τους στην επτάιντση συλλογή της Secret με τίτλο Bollocks To Christmas, στην οποία συμμετέχουν με ένα κομμάτι του Elton John το Step Into Christmas που όπως είναι αναμενόμενο εξευτελίζεται. Μετά από αυτό οι Cunningham, Kent και Smith αποχωρούν από το γκρουπ αφήνοντας μοναδικό "Businessman" τον Fitz. Αυτός, μη χάνοντας χρόνο προσλαμβάνει τους Mark Brennan στο μπάσο, Steve Whale στην κιθάρα, και Kev Boyce στα ντραμς και με αυτή τη σύνθεση κυκλοφορούν τον Μάρτιο του 1982 το EP Smash The Discos που φτάνει στο νούμερο πέντε του indie top. Αυτό, περιέχει την ιδιαιτέρως εκφραστική τους απόδοση στο Day O-Banana Boat Song, το χαρακτηριστικό Oi Disco Girls, όπως και το έντιμο και ξεκάθαρο Smash The Disco.

Το καλοκαίρι του 1982 οι Business μπαίνουν στο στούντιο για την ηχογράφηση του πρώτου τους άλμπουμ. Θα ονομάζονταν Loud, Proud And Punk, αλλά κάποιες διαφορές μεταξύ της Secret Records και του στούντιο των ηχογραφήσεων, δεν επέτρεψαν την πραγματοποίηση αυτού του εγχειρήματος. Οι Business τότε αποφάσισαν να δοκιμάσουν την τύχη τους σε ένα άλλο στούντιο, με διαφορετικά κομμάτια και παραγωγό αυτή τη φορά τον Mickey Geggus των Cockney Rejects. Ο δίσκος βγήκε τον Μάιο του 1983 και ονομάστηκε Suburban Rebels. Είναι ένας δίσκος με τυπικό, γρήγορο street punk χωρίς περίτεχνες ενέργειες, μέσα στα στενά πλαίσια που ορίζει ο ήχος ενός τυπικού Oi άλμπουμ. Δίσκος που παρά τον συχνά επαναλαμβανόμενο ρυθμό του καταφέρνει και δεν κουράζει και έχει σαφείς επιρροές από γκρουπ όπως οι Blitz, οι αρχικοί Angelic Upstarts και φυσικά οι Sham 69 και οι Cockney Rejects. Χωρίς να ξεχωρίζει κάποιο κομμάτι όλα στέκονται αξιοπρεπώς με καλύτερα τα Nobody Listened και Real Enemy που είχε συμμετάσχει στη θρυλική συλλογή Oi Oi That's Yer Lot. Εδώ βρίσκεται και το Harry May και το Employers Black List, όπως επίσης και το Drinking And Driving ένα τραγούδι που με το ρεφραίν του τους έβαλε σε μπελάδες καθώς έγινε αφορμή σφοδρών επικρίσεων και διαμαρτυριών, τάχα πως ωθούσε την νεολαία να οδηγεί μεθυσμένη!

Παρά την όποια του αξία, ο δίσκος δεν προωθήθηκε όσο έπρεπε από την Secret μένοντας μακριά από την εμπορική επιτυχία. Ως συνέπεια τούτου οι Business διαλύονται με το καθένα μέλος να τραβάει τον δικό του ξεχωριστό δρόμο.

Smash The DiscosΈνα χρόνο μετά ο μάνατζέρ τους Lol Pryor κυκλοφορεί από τη δισκογραφική του την Syndicate το LP The Business 1980 - 81 Official Bootleg με μια πλευρά στούντιο υλικό που περιλαμβάνει κάποια demo και μερικά ακυκλοφόρητα με την πρώτη σύνθεση, ενώ η δεύτερη πλευρά καλύπτεται με ένα live του γκρουπ στο Bristol τo 1981. Αρκετά καλή κυκλοφορία, ένα μικρό δείγμα του πρώιμου ήχου των Business που δείχνει πως αν τον κρατούσαν, θα μπορούσαν να φτιάξουν ένα μεγαλύτερο όνομα στο χώρο του punk rock.

Σε αντίθεση με το Suburban Rebels ο δίσκος τα πάει πολύ καλά και γίνεται η αιτία για την επαναδραστηριοποίηση του γκρουπ και την κυκλοφορία του Loud, Proud And Punk ενός στούντιο δίσκου που περάστηκε ως live καθώς προστέθηκαν στο remix από πάνω του χειροκροτήματα και επευφημίες, αλλά με τόσο υπερβολικό τρόπο που ξεπέρασε τα όρια του διασκεδαστικού φτάνοντας στα όρια της φάρσας. Πάντως γι' αυτό που θέλει να προσφέρει είναι αρκετά καλό, έχοντας μάλιστα στο ρόστερ του μια πολύ καλή εκτέλεση του Pretty Vacant, ενώ έκπληξη προκαλεί και η εκτέλεση τους στο Do They Owe Us A Living των ορκισμένων εχθρών τους Crass, ενός τραγουδιού που σχεδόν ποτέ δεν έλειψε από κάποιο live σετ τους.

Μετά από αυτό ο Boyce αποχωρεί και την θέση του καταλαμβάνει ο Micky Fairbairn για το δωδεκάιντσο Get Out Of My House και πάλι στη δισκογραφική του Lol που πλέον έχει μετονομάσει σε Wonderful World. Σε αυτό υπάρχουν τέσσερά σχετικά αδιάφορα τραγούδια, το ομώνυμο και τα All Out Tonight, Foreign Girl και Outlaw, σε μια κυκλοφορία που ξεχνιέται πολύ εύκολα.

Στα τέλη του 1985 βγαίνει το επόμενο LP των Business το Saturday Heroes στη Harry May Records. Αυτό, χωρίς να είναι κάτι το ιδιαίτερο κρατάει ακόμη σε μερικά σημεία το "spirit" του street punk με κομμάτια όπως το Shout It Out ή το Nothing Can't Stop Us. Εδώ υπάρχει μια νέα έκδοση του Drinking And Driving που λίγο καιρό αργότερα κυκλοφόρησε σε EP μαζί με την διασκευή τους στο Hurry Up Harry των Sham 69, το H-Bomb σε live εκτέλεση και μια τρίτη εκτέλεση του Drinking And Driving.

Suburban RebelsΣτα τέλη του 1986 ο Brennan μαζί με το Pryor δημιουργούν την Link Records, μια ενδιαφέρουσα δισκογραφική, που είναι υπεύθυνη για μια σειρά ζωντανών δίσκων που ονομάστηκαν Live And Loud και που από αυτή παρέλασαν μια μεγάλη γκάμα συγκροτημάτων του "νέου" ήχου από Sham 69 και Exploited ως Meteors, Bad Manners και πολλοί άλλοι.

Στη Link οι Business κυκλοφορούν το LP Welcome To The Real World το 1988 με την επιστροφή του Steve Kent στις κιθάρες. Παρά την επιστροφή του το άλμπουμ είναι μέτριο με αρκετά αδιάφορα κομμάτια που δεν έχουν να προσφέρουν κάτι σημαντικό ούτε στους Business ούτε στο Oi. Την ίδια χρονιά βγαίνει το EP Do A Runner και το Live And Loud από συναυλία τους στο Λονδίνο έναν χρόνο νωρίτερα, όπως και η διάσημη συλλογή Oi The Resurrection με όλη την αφρόκρεμα του Oi από 4 Skins και Cockney Rejects μέχρι Last Resort και Condemned 84.

Μέσα σ' όλα υπάρχει και ένα LP που έβγαλαν οι Fitz και Kent με τίτλο UK, για ν' ακολουθήσει μια σιωπή τεσσάρων ετών που σπάει από το benefit gig προς τιμήν του Bobby Moore της West Ham που πρόσφατα είχε πεθάνει.

Κι ενώ το γκρουπ είναι ουσιαστικά σε απραξία, η Dojo κυκλοφορεί το The Best Of The Business που περιλαμβάνει αυτό που υπόσχεται ο τίτλος του και μάλιστα με το παραπάνω. Στα πρώτα αντίτυπα αυτού του δίσκου προσφέρονταν το σιγκλάκι με τα Out In A Cold, Street Where You Live και Coventry τρία από τα πιο παλιά κομμάτια που έγραψαν ποτέ οι Business.

Το 1994 η Γερμανική Century Media κυκλοφορεί το Keep The Faith και θα πρέπει να φτάσουμε στο 1997 για να τους δούμε να επανέρχονται με το The Truth The Whole Truth And Nothing But The Truth που ο μόνος λόγος που μνημονεύεται είναι γιατί την παραγωγή του την ανέλαβε ο Lars Frederiksen των Rancid.

Κάπου εκεί ο Mark Brennan δημιουργεί την Captain Oi, ίσως την μεγαλύτερη και από τις πιο επιτυχημένες punk εταιρείες δίσκων, ειδικευμένη σε προσεγμένες επανεκδόσεις που καλύπτουν ένα τεράστιο φάσμα από το συγκεκριμένο είδος και τα παράγωγά του.

Οι Business από τότε συνεχίζουν δισκογραφικά με το No Mercy For You του 2001, το Hardcore Hooligan του 2003 αφιερωμένο στο ποδόσφαιρο και τους ήρωές του, όπως και το Under The Influence ενός CD αποκλειστικά με διασκευές από Clash και Eddie And The Hot Rods ως Madball και Green Day.