Μια μίνι απόπειρα χαρτογράφησης των κόσμων του Ben Chasny
Με.. έξι όργανα μονάχα προέκυψαν τόσοι δίσκοι, συνεργασίες και επιπλέον ένα βιβλίο. Ο Γιάννης Αβραμίδης συνοψίζει με προσωπική ματιά την πορεία αυτού του ξεχωριστού μουσικού
Τον Chasny τον γνώρισα ως opening act αλλά και ως μέλος των Current 93 σε εκείνο το τέλειο live τους στο θέατρο Χορν στα μέσα των 00s. Θυμάμαι κατεβήκαμε καλό παρεάκι από Θεσσαλονίκη… Oδηγούσα και ακούγαμε Faust και Neu! στη διαπασών και καπνίζαμε εκείνα τα συλλεκτικά lucky strike με το λευκό φίλτρο και ο Ήλιος έδυε στην εθνική και τι σε νοιάζουν αγαπητέ αναγνώστη εσένα όλα αυτά και σταματάω Τώρα να αναπολώ (σ)τη μετεφηβεία μου. Στο θέατρο Χορν λοιπόν. Η βραδιά ανοίγει με Six Organs Of Admittance… Love at first sight ασυζητητί. Σκάει μετά και το main act (οι Current στην ομολογουμένως πιο ώριμη μουσικά φάση τους) να μας διαταράξει ανεξίτηλα. Ο Tibet είχε μαζί του κόσμο και κοσμάκη σε εκείνη την περιοδεία (μέχρι και τον Hymenaeus Beta να μας παίξει βιόλα έφερε). Είχε δε και 2 εξαιρετικούς κιθαρίστες: τον Matt Sweeney και τον Ben Chasny… Κάπως έτσι κόλλησα με τον Ben. Και την άκουσα με σχεδόν όλα του τα projects όσο τον έψαχνα.
Η φάση του αποτέλεσε ένα ακόμα πέρασμα για μένα από το dark, που μονοπωλούσε την εφηβική μου δισκοθήκη, στην ψυχεδέλεια· άσε που και κιθαριστικά κάπως με απελευθέρωσε.
Τι είναι αυτό που επιτρέπει σε κάποιους καλλιτέχνες να επηρεάζουν τις διαδρομές μας; Να συνδιαμορφώνουν την μελλοντική μας εικόνα; Είναι απλά το timing; Ή είναι κάτι παραπάνω; Μ’ αυτά και με τ’ άλλα, πέρασαν 16 χρόνια και συνεχίζω να τον παρακολουθώ και συνεχίζει να με μαγεύει.
Η καριέρα του Benja Minh ξεκινά στα μέσα των 90s στη βόρεια Καλιφόρνια με λυσεργικά ατέλειωτα jams και τις μπάντες Plague Lounge και Tonal Shrine.
Στα τέλη της δεκαετίας δημιουργεί το project Six Organs Of Admittance που θα αποτελέσει βασικό του όχημα για τα επόμενα 20 χρόνια. Από το acid folk στην avantgarde και από την ελεύθερη φόρμα στο psych rock, άλλοτε ακουστικά, άλλοτε ηλεκτρικά, ισορροπώντας ανάμεσα από έναν πηγαίο λυρισμό και μια ειλικρινή ωμότητα, ο Chasny ηχογράφησε περισσότερα από 20 Six Organs Of Admittance albums.
Απ’ το 2005 στο line up των Six Organs προστίθεται ο χαρισματικός drummer Chris Corsano (Bjork, Thurston Moore κ.ά.) με τον οποίον ο Chasny παίζει και στους Rangda, παρέα με τον Sir Richard Bishop των Sun City Girls.
Άλλες συνεργασίες που έχει αναπτύξει είναι:
οι Badgerlore, μια σπουδή στην ηχητική αποδόμηση, με τον Rob Fisk των Deerhoof, την Liz Harris και άλλους,
οι New Bums με τον τραγουδοποιό Donovan Quinn,
το project 200 Years με τη σύντροφό του Elisa Ambrogio (Magik Markers),
το italo-drone project Coypu,
ένας δίσκος ως August Born με τον Hiroyuki Usui {ιδρυτικό μέλος των θρυλικών Ghost (των Ghost των σωστών, απ’ το Τόκυο, μην μπερδεύεσαι)},
έναν δίσκο (“Drunk With Insignificance”) με τον σπουδαίο αυτοσχεδιαστή Dredd Foole,
φυσικά τη συμμετοχή του στους Current 93 που κρατάει (on and off) μέχρι σήμερα,
κάτι κιθάρες που έγραψε τελευταία για τη σειρά Bill Callahan & Bonnie "Prince" Billy
και το κεφάλαιο Comets On Fire (μια από τις απολαυστικότερες noise rock / freak’n’roll / acid punk μπάντες των 00s) που τράβηξε από το 2002 μέχρι το τελευταίο τους live στο ATP του 2013.
To 2015 εκδίδει το βιβλίο ‘Hexadic’.
Tο Hexadic System είναι ένα εργαλείο σύνθεσης και αυτοσχεδιαστικό βοήθημα με τη μορφή παιχνιδιού {open source/modular λογικής (το πειράζεις άμα λάχει)}. Με την χρήση 36 τραπουλόχαρτων (η Drag City κυκλοφόρησε και ειδική τράπουλα με το βιβλίο, η οποία πλέον είναι εξαντλημένη), το σύστημα επιβάλλει νέες τονικές σχέσεις και αναγκάζει τους μουσικούς να προσεγγίσουν τα όργανά τους από διαφορετικές οπτικές γωνίες. Συνοπτικά κάθε κάρτα αντιπροσωπεύει μια νότα εντός τριών οκτάβων. Εφαρμόζοντας τους κανόνες που επινόησε ο Chasny για να συγκεντρώσει κανείς 6 από τις 36 νότες (πολύ λεπτομερείς για να επεξηγηθούν εδώ), ο κάθε παίκτης μπορεί να δημιουργήσει μέχρι και 12 μοναδικές εξατονικές. Και πάει λέγοντας… Τώρα γιατί 36; Ο Ήλιος είναι recurring concept στο έργο του Chasny, συνεπώς ιδανικότερο νούμερο δεν… Σόρυ αν σε έκαψα με τα τεχνικά.
Ετοίμασα ένα εισαγωγικό mixtape στον σύμπαν του. See you on the other side…
Υ.Γ. Αν ακόμα αναρωτιέσαι που κολλάνε οι Faust, τα πράσινα lucky strike, ο Ήλιος ή γιατί η κιθάρα του Ben είναι ελαφρώς ξεκούρδιστη στο τελευταίο κομμάτι του mixtape, σταμάτησε να με διαβάζεις ή \ και ζήτα βοήθεια από κάποιον ειδικό (κατά προτίμηση οδοντίατρο. “J’ai Mal Aux Dents”, λέμε) xxx