New Model Army

The Justin Sullivan show

New Model ArmyΜε αφορμή την κυκλοφορία του 'Carnival', του τελευταίου studio album των New Model Army, καλό είναι να ρίξουμε μια σύντομη ματιά στην δισκογραφία τους. Εννέα δίσκοι, δύο επίσημα live (και αρκετά ανεπίσημα), δεκάδες σιγκλάκια και συλλογές απαρτίζουν την εικοσιπεντάχρονη ιστορία αυτού του συγκροτήματος που ποτέ δεν πρόδωσε αυτούς που το πίστεψαν, παραμένοντας ως και σήμερα στις επάλξεις κτίζοντας άλλοτε punk οργισμένες διαμαρτυρίες και άλλοτε μελωδικά folk κομμάτια, ενώ τις φορές που αυτά συνδυάζονταν δημιουργούσαν ηχητικά αποτελέσματα που ακροβατούν ανάμεσα στους Clash και τους Thee Johns.

 

Vengeance1. I BELIEVE IN GETTING THE BASTARD

Οι New Model Army δημιουργήθηκαν στο Bradford το 1980 τότε που το punk rock μετά τη φωτιά που άναψε κάθισε να ξεκουραστεί και να δει τα κατορθώματά του. Πάνω στα αποκαΐδια του άρχισαν να παίρνουν ζεστασιά χιλιάδες νέα παιδιά που θεώρησαν πως κάτι έχουν να συμπληρώσουν στην ιστορία του. Ο Slade The Leveller γνωστός μας και σαν Justin Sullivan, κιθάρα - τραγούδι, ο Stuart Morrow μπάσο φωνή και ο Robert Heaton ντραμς ήταν η ιστορική τριάδα που ξεκίνησε το συγκρότημα. Στα τέλη του 1983 βγαίνει το πρώτο τους single 'Bittersweet' / 'Betcha' / 'Tension' στην δική τους Quiet Records με δώρο και ένα flexi disc που περιελάμβανε τα ζωντανά εκτελεσμένα 'Fashion' και 'The Cause'. Το single τους στέλνει στην Abstract Records απ' όπου βγάζουν το 'Great Expectations' / 'Waiting' και λίγο αργότερα το πρώτο τους LP 'Vengeance' (10) το 1984 σε παραγωγή του Mond Cowie κιθαρίστα των θρυλικών Angelic Upstarts. Με τραγούδια όπως το παθιασμένα πιστευτό ομώνυμο του δίσκου, ή το ανατριχιαστικό στρατιωτικό εμβατήριο 'Spirit Of The Falklands' οι NMA δημιουργούν ένα απίστευτο ντεμπούτο, που στιχουργικά μπορεί να προσεγγίζει κάποια από τα συγκροτήματα της Crass Records, αλλά το τραχύ ξερό και επίπεδο παίξιμο ειδικά του Morrow, σε συνδυασμό με τις καθαρές και πολλές φορές μελωδικές κιθάρες κρατάει τις αποστάσεις, για να δώσει ένα τέλειο μουσικοακουστικό αποτέλεσμα. Την ίδια χρονιά κυκλοφορούν και πάλι από την Abstract το single 'The Price' / '1984' που στην δωδεκάιντση έκδοσή του συμπεριλαμβάνει και τα 'No Man's Land', 'Great Expectations' και 'Notice Me'. Τα δύο τελευταία ηχογραφήθηκαν για λογαριασμό ραδιοφωνικής εκπομπής του BBC.

 

 'No Rest For The Wicked2. UNLIMITED SUPPLY AND THERE IS NO REASON WHY

Στις αρχές του 1985 οι New Model Army μετακομίζουν στην πολυεθνική EMI και κυκλοφορούν το καταπληκτικό single 'No Rest' / 'Heroin', καθώς και το δεύτερό τους LP 'No Rest For The Wicked (9) σε παραγωγή του Mark Freegard. Δίσκος πιο γεμάτος ηχητικά, πιο rock θα μπορούσαμε να πούμε από τον προηγούμενο, με το μπάσο και πάλι να πρωτοστατεί και τη φωνή του Sullivan λιγότερο αγριεμένη, αλλά το ίδιο παθιασμένη και σε κάποια σημεία αγχωτική ειδικότερα στις απαλές στιγμές του δίσκου. Μεγαλειώδεις συνθέσεις υπάρχουν και εδώ με τα 'Frightened', 'My Country', 'No Rest' και 'Drag It Down' να ξεχωρίζουν, αλλά η επιτυχία του δίσκου έγκειται στο γεγονός πώς και τα έντεκα τραγούδια του δίσκου συγκεντρωμένα μαζί δημιουργούν ένα συμπαγές και ομοιόμορφο δημιούργημα άξιο να διαδεχτεί το 'Vengeance'. Πάνω στην κυκλοφορία του άλμπουμ ο Stuart Morrow αποχωρεί από το γκρουπ, και αμέσως μετά τα δύο εναπομείναντα μέλη κυκλοφορούν το (The Acoustic) EP 'Better Than Them' με το ομώνυμο από το 'No Rest For The Wicked', συμπληρωμένο με τα 'No Sense', 'Adrenaline' και 'Trust', για να κλείσουν το 1985 με το single 'Brave New World' / 'R.I.P.'

 

The Ghost Of Cain3. ONLY STUPID BASTARDS HELP EMI

Με νέο πια μπασίστα τον Jason "Moose" Harris οι New Model Army κυκλοφορούν το τρίτο τους LP 'The Ghost Of Cain' (9) τον Σεπτέμβριο του 1986 σε παραγωγή του - κοίτα να δεις ποιου - Glyn Johns. Αν το 'No Rest For The Wicked' ήτανε διπλό άλμπουμ, αυτό θα μπορούσε να είναι η τρίτη και τέταρτη πλευρά του. Οι Sullivan και Heaton με τέτοιο δέσιμο που έχουν πια μεταξύ τους δεν αφήνουν να φανεί η απουσία του Morrow, βάζοντας το καινούργιο μέλος ουσιαστικά να πατάει πάνω στις χορδές του. Δύο παρεμβολές φυσαρμόνικας στο 'Poison Street' που σε μία έκδοσή του σχεδόν έγινε disco επιτυχία και στο 'Ballad' από τον Mark Feltham, ενώ δεν λείπει και το καθιερωμένο τραγούδι διαμαρτυρίας που εδώ λέγεται '51st state'. Άλλες σημαντικές στιγμές του δίσκου είναι τα 'The Hunt', 'Heroes' και 'All Of This'. Το '51st State' ένα μήνα αργότερα από την κυκλοφορία του άλμπουμ βγαίνει και σαν single με δεύτερη πλευρά το 'Ten Commandments'. Το 1987 νέο single που βγαίνει είναι το 'Poison Street' / 'Courage', ενώ λίγο αργότερα κυκλοφορεί και το EP 'White Coats' με το περίφημο ομώνυμο και τα 'The Charge', 'Chinese Whispers' και 'My Country'.

 

Thunder And Consolation4. THE MEMORABLE WORKS OF A SON OF...

Διάσημο πλέον το γκρουπ στην Ευρώπη περιμένει να ανακαλυφτεί και από την Αμερική που προς το παρόν όχι μόνο τους αγνοεί, αλλά τους κλείνει και την πόρτα στην προσπάθειά τους να περιοδεύσουν εκεί. Εν τω μεταξύ η Abstract Records το 1988 κυκλοφορεί μία συλλογή με δώδεκα τραγούδια και τίτλο Radio Sessions 83 84 (6) με παλιότερο υλικό κυρίως από ραδιοφωνικές εκπομπές, ενώ τον Ιανουάριο του 1989 βγαίνει το single 'Stupid Questions' / 'Nothing Touches' αρκετά μεγάλη επιτυχία στα charts της Αγγλίας. Το νέο άλμπουμ των New Model Army τελικά έρχεται δύο χρόνια και βάλε μετά το 'The Ghost Of Cain' και λέγεται Thunder And Consolation (8) σε παραγωγή του παππού Tom Down που η ιστορία λέει πως του τη βάρεσε και το άφησε μισοτελειωμένο για να το ολοκληρώσει αργότερα το ίδιο το γκρουπ. Θυμάστε το 'Porcupine' των Echo & The Bunnymen με τα δύο πρώτα του δίσκου και μετά τα υπόλοιπα; Kάπως έτσι ηχεί αυτό το άλμπουμ στα πρώτα ακούσματα με τα 'I Love The World' και 'Stupid Questions' να παραμερίζουν τα υπόλοιπα. Καθώς όμως προχωράει η ακρόαση, ανακαλύπτονται και τα υπόλοιπα διαμαντάκια του δίσκου, δοσμένα σε μια μίξη κιθαριστικής pop folk με περισσότερα synth από οποιοδήποτε προηγούμενο άλμπουμ. Στα επικού στυλ τους προστίθεται για πρώτη φορά η συνοδεία βιολιού, ενώ και οι πιο punk εκρήξεις έχουν εκμοντερνιστεί δείχνοντας πως το γκρουπ έχει ξεφύγει από τα τετριμμένα μιας μπάντας που απευθύνεται σε λίγους. Τα 'Vagabonds' και 'Green And Grey' κομμάτια από το LP κυκλοφορούν αμέσως μετά και σαν singles με δεύτερες πλευρές τα 'Deadeye' και 'The Charge' το τελευταίο σε live εκτέλεση με δεύτερο κιθαρίστα σε αυτό τον Chris McLaughlin.

 

Impurity5. CHARITY, CHASTITY, IMPURITY AND HOPE

Τον Σεπτέμβριο του 1990 οι New Model Army κυκλοφορούν το single 'Get Me Out' / 'Prison' και μαζί το πέμπτο τους LP Impurity (8) με νέο μπασίστα τον Peter Nelson στη θέση του Harris και σε παραγωγή των ίδιων και του Pat Collier. Το πιο φυσιολογικό σενάριο θα ήταν μετά από τέσσερις πολύ καλούς δίσκους, το γκρουπ να παρουσιάσει κάποια κοιλιά, ή το πολύ - πολύ το νερό στο κρασί που θα έριχνε να χαλούσε καθοριστικά τη γεύση. Κι όμως οι τύποι συνεχίζουν ακάθεκτοι να προσφέρουν σε γερές δόσεις αυτό που τους καθιέρωσε. Επικά pop - punk κομμάτια διανθισμένα με folk ακουστικά περάσματα και με τον Sullivan μεστό αλλά και αφοσιωμένο στην πολιτική των τραγουδιών που είχε πρωτοχαράξει. Βέβαια υπάρχουν και αδύνατες στιγμές ειδικά στη δεύτερη πλευρά του δίσκου, αλλά το τελικό αποτέλεσμα δικαιώνει την κυκλοφορία. Από το 'Impurity' ξεπήδησε το single 'Purity' /

'Vengeance' το τελευταίο σε live εκτέλεση. Και μιας περί live ο λόγος, επιτέλους το γκρουπ αποφασίζει να κυκλοφορήσει δίσκο - και μάλιστα διπλό - ζωντανά ηχογραφημένο. Στο Rαw Melody Men (9) (αναγραμματισμός του New Model Army) λοιπόν το τρίο, με την συμπαράσταση του Adrian Portas στην κιθάρα που ουσιαστικά γίνεται το τέταρτο μέλος του γκρουπ, παρουσιάζει δεκαέξι από τα κομμάτια που παίχτηκαν κατά τη διάρκεια της ευρωπαϊκής περιοδείας τους το 1990. Όπως είναι φυσικό τα περισσότερα προέρχονται από τις τελευταίες τους δουλειές, αλλά δεν λείπουν και τα προγενέστερα, όλα όμως παιγμένα με πραγματική μαεστρία και αρχοντιά όπως άλλωστε αρμόζει σε ένα γκρουπ του επιπέδου τους. Με πολύ καλό ήχο και με την προσθήκη βιολιού από τον Ed Johnson σε ουσιαστικά σημεία του δίσκου, αυτό το live αναδεικνύει τους New Model Army σε ηγετικές μορφές του αποκαλούμενου post punk.

 

The Love Of Hopeless Causes6. PUT OUT THE LIGHTS ON THE EDGE OF REASON

Το 'Raw Melody Men' είναι και ο τελευταίος δίσκος του γκρουπ στην EMI η οποία βγάζει το 1992 την άχρηστη (τουλάχιστον για τους οπαδούς του γκρουπ) συλλογή History - The Singles (2). History δεν μπορεί να λέγεται γιατί αφήνει έξω υλικό προ του 'Better Than Them', ενώ το παραπλανητικό The Singles αναφέρεται μόνο στις Α πλευρές αφήνοντας έξω όλα τα flipsides. Η καινούργια εταιρία των New Model Army είναι πια η Epic στην οποία ντεπουτάρουν με το single 'Here Comes The War' / 'Modern Times' τον Φεβρουάριο του 1993. Η δωδεκάιντση έκδοση του δίσκου περιλαμβάνει και το τραγούδι 'Ghost Of Your Father' αλλά η έκπληξη έρχεται στο ένθετο της αφίσας όπου υπάρχουν οδηγίες για το πως μπορεί κανείς να παρασκευάσει μία ατομική βόμβα! Ένα μήνα αργότερα κυκλοφορεί και ο έκτος τους δίσκος με τίτλο The Love Of Hopeless Causes (8) σε παραγωγή του Niko Bolas. Αναπόφευκτα όλο το βάρος εδώ πέφτει στο 'Here Comes The War' ένα από τα καλύτερα rock τραγούδια που γράφτηκαν ποτέ, γεμάτο ένταση και αγωνία, στοιχεία που ναι μεν πάντοτε ήτανε στις προτεραιότητες του Sullivan, αλλά εδώ αναγκάζεσαι να υποκλιθείς τελικά στη μαεστρία που αυτό δίδεται. Αν και τα υπόλοιπα εννέα τραγούδια βρίσκονταν στο ίδιο υψηλό επίπεδο θα μιλούσαμε πλέον για αριστούργημα. Φωτεινή εξαίρεση σε αυτά το πολύ καλό 'Believe It' και το κλασικό Νιουμοντελαρμίστικο 'Bad Old World'.

 

Strange Brotherhood7. ATTACK! ATTACK OF THE PEACEKEEPERS

B-Sides And Abandoned Tracks (7) λέγεται η συλλογή που κυκλοφόρησε τον Σεπτέμβριο του 1994, η οποία λειτουργεί ως συμπληρωματική της προηγούμενης 'History - The Singles', καθώς αυτή την φορά τα κομμάτια που συμπεριλαμβάνονται εδώ είναι οι δεύτερες (και ως επί τo πλείστoν) ισάξιες πλευρές των singles που δεν συμπεριλήφθηκαν σε κανένα άλμπουμ. Τα περισσότερα από αυτά τα singles δεν είναι εύκολο να βρεθούν στις μέρες μας, οπότε αξίζει να υπάρχει αυτό το άλμπουμ ειδικά στα χέρια οπαδών του γκρουπ. Κατόπιν και για περίπου μια πενταετία μόνο διάφορες συλλογές και μερικά live κυκλοφορούσαν δείχνοντας πως το γκρουπ είχε πέσει σε χειμερία νάρκη. Τελικά τον Απρίλιο του 1998 κυκλοφορεί το έβδομο άλμπουμ τους με τίτλο Strange Brotherhood (6) από την Attack Attack Records του Sullivan, που φαντάζει ως και σήμερα το πιο αδύναμο του γκρουπ. Δεν είναι πως οι συνθέσεις έχουν ατονήσει, αλλά η πεντάδα πλέον αφού ο Dave Blomberg κιθάρα και ο Dean White στα Keyboards είναι πλέον φουλ μέλη, παραδίδουν στον ακροατή κυρίως ανούσια για το ύφος του γκρουπ τραγούδια, μη μπορώντας να μεταδώσουν το πάθος που ίσως θα ήθελαν να προσφέρουν. Τελικά το άλμπουμ καταλήγει βαρετό λόγω και της μεγάλης διάρκειάς του. Για την προώθηση του συγκεκριμένου δίσκου οι New Model Army κάνανε σκυλίσιες περιοδείες τα αποτελέσματα των οποίων αποτυπώνονται στο διπλό live CD ...And Nobody Else (8). Αν και (φυσιολογικά) τα περισσότερα κομμάτια εδώ προέρχονται από το 'Strange Brootherhood', ο δίσκος αυτός έρχεται για ν' αποδείξει δεύτερη φορά μετά το 'Raw Melody Men' πως ζωντανά το συγκρότημα είναι εκρηκτικό και ενθουσιώδες, μπορεί παρά τα χρόνια που έχουν περάσει να διαχειρίζεται με την ίδια δύναμη και πάθος τις συνθέσεις του και τελικά να δικαιώνεται για την όλη προσπάθεια.

 

Eight8. ONE

Στις αρχές του 2000 οι New Model Army βγάζουν νέο δίσκο χωρίς τον Heaton που είχε ήδη αντικατασταθεί εδώ και ένα χρόνο από τον Michael Dean. Με μοναδικό πλέον ιδρυτικό μέλος τον Sullivan και σαν παλαιότερο πλέον από τους υπόλοιπους τον Blomberg, το Eight (7) σηματοδοτεί μια νέα αρχή όσο αυτή μπορεί να υπάρξει σε ένα συγκρότημα εικοσαετίας. Για τον συγκεκριμένο δίσκο υπάρχει ήδη review στο Mic οπότε δεν θα επεκταθούμε. Το 2002 βγαίνει μια ακόμη συλλογή με τίτλο Lost Songs (7) στην Attack Attack Records πάλι με τραγούδια όπως στο 'Abandoned' που είχαν "απορριφτεί" από τα άλμπουμ, με κυρίως ακουστικές μελαγχολικές συνθέσεις δυο τρία ζωντανά εκτελεσμένα και αρκετά ακυκλοφόρητα. Το Νοέμβριο του 2004 δυστυχώς πεθαίνει ο Robert Heaton από καρκίνο, ενώ πριν λίγο καιρό κυκλοφόρησε και το νέο τους ένατο στούντιο άλμπουμ με τίτλο 'Carnival'. Επειδή δεν έχω κατεβάσει ποτέ ούτε ένα τραγούδι από το internet, δεν έχω DSL, Ipod, Vivodi ή πως αλλιώς αυτά λέγονται, περιμένω το δισκάδικο της γειτονιάς μου να το φέρει για να δούμε πόσο αξίζει. ...Carnival.