Outkast

Tο hip hop βρήκε το glamour που του αξίζει!

Outkast 02Αυτό τον καιρό οι Outkast αποτελούν όχι μόνο το πιο πολυσυζητημένο όνομα της hip hop σκηνής, αλλά και ένα από τα πιο "hot" ονόματα στο χώρο της μουσικής βιομηχανίας. Το τελευταίο τους "Stankonia" LP - αν και ελάχιστα απομακρύνθηκε από τις southern hip hop ηχητικές και στιχοπλαστικές επιταγές που οι ίδιοι (άντε και οι Goodie Mob) έχουν επιβάλλει εδώ και χρόνια - συναγωνίζεται σε πωλήσεις όλα τα «μεγάλα» εμπορικά pop άλμπουμ της χρονιάς, βοηθούμενο κυρίως από την τεράστια επιτυχία του Ms Jackson, την πρώτη πραγματική pop επιτυχία των Outkast. Εκεί που απέτυχαν γκρουπ όπως οι Jurassic 5, στο να βρουν δηλαδή την τομή ανάμεσα στο γνήσιο και το εμπορικό hip hop και να βάλουν τη μουσική τους ξανά στα charts οι Outkast αποδείχτηκαν πραγματικά τεχνίτες.

Με το χρόνια το ούτως ή άλλως «θετικό», αισιόδοξο και ευκολoάκουστο hip hop τους (που χαρακτηρίζεται από «ευανάγνωστες» λούπες και samples, πολλές μελωδίες, καθαρά φωνητικά, έντονη funk διάθεση και -γιατί όχι;- pop ρεφρενάκια!) κατάφερε να προσαρμοστεί στις ανάγκες των καιρών για μαύρη μουσική που και πάλι θα σέβεται την ιστορία της, χωρίς να κλείνεται στον εαυτό της. Έχοντας άλλωστε ως παραγωγούς τους Organized Noise οι Outkast φλερτάρουν ακόμη και με το clean & cut R&B των charts (T.L.C., X-Scape κ.λ.π.), ενώ οι hip hop δονήσεις τους συντονίζονται περισσότερο με αυτές των Jungle Brothers, παρά με τη ριζοσπαστικότητα σχημάτων όπως οι Wu Tang Clan.

Λίγα χρόνια μετά την έναρξη των 90ς και ενώ η «εποχή της αθωότητας» που προσπάθησαν να εγκαινιάσουν οι De La Soul απέτυχε οριστικά, ανοίγοντας και πάλι δρόμο σε κηρυγμένους και ακήρυχτους hip hop πολέμους, οι Outkast προσπαθούν να ηρεμήσουν τα πράγματα, με αυτό που ονομάστηκε και "hip hop του σαλονιού". Τα στοιχεία είναι και πάλι τα ίδια. G-Funk και Phat Beatz, μελωδία και θετικό μήνυμα, χαλάρωση της επιθετικής διάθεσης και στροφή για ακόμη μια φορά στο πρωτογενές στοιχείο: τη μουσική! Το αποτέλεσμα δεν ήταν ούτε κάποιο mellow hip hop, ούτε κάποια τραβηγμένη από τα μαλλιά εμπορική αηδία τύπου Puff Daddy. Το hip hop των Outkast είναι γνήσιο παιδί του δρόμου, άνετα όμως μπορεί να ζήσει και έξω από αυτούς. Έτσι δεν είναι τυχαίο που τα περισσότερα άλμπουμ τους και σημαντικές πωλήσεις γνώρισαν, και η κριτική αποδοχή ποτέ δεν έπαψε για το ντουέτο.

Από τα χρόνια του κολεγίου στην Atlanta οι Andre Benjamin και Antwan Patton έδωσαν μορφή στην υπόθεση των Outkast. Από την αρχή ο ένας υπήρξε ο περισσότερο «τυπικός» rapper, τόσο εμφανισιακά, όσο και στις ρίμες του, ενώ ο άλλος με τα χρόνια όλο και περισσότερο επιτρέπει στη διαφορετικότητα του να βγαίνει στο προσκήνιο. Σήμερα αποτελεί κάτι μεταξύ σαλταρισμένου Bootsy Collins που υπέγραψε σε glam rock μπάντα και transsexual χορευτή που τον έδιωξαν από τα live show τους οι Salt N Pepa! Γνώρισαν την επιτυχία ήδη με το πρώτο τους single (Player's ball) και μετά και την κυκλοφορία του Southernplayalisticadillacmuzik, κερδίζουν το βραβείο του καλύτερου Rap σχήματος, στα βραβεία του Source το 1994. Με τα ψευδώνυμα Dre και Big Boi οι Outkast ως το τέλος της δεκαετίας θα προλάβουν να κυκλοφορήσουν μια σειρά από σχεδόν πάντα αριστουργηματικά φτιαγμένα hip hop άλμπουμ, αλλά και singles που πολλές φορές τους εξασφάλισαν υψηλές θέσεις ακόμη και στα pop charts. To LP 'ΑΤliens' του 1996 κατάφερε και έγινε πλατινένιο, ενώ το εκπληκτικό single 'Elevators' παρέμεινε για αρκετό καιρό στο νούμερο ένα των hip hop chart, έχοντας μάλιστα να αντιμετωπίσει σημαντικούς αντιπάλους από το χώρο του «γυναικείου» μαύρου ήχου.


Outkast 03Το 'Aquemini' του 1998 όμως είναι αυτό που θα μπορούσαμε να χαρακτηρίσουμε ένα αριστουργηματικό hip hop άλμπουμ. Φουτουριστικό hip hop που ξεκινώντας από τα spaced synthesizer του Giorgio Moroder προσπαθεί να σπάσει τους «καθαρούς» κώδικες της μαύρης μουσικής και να την οδηγήσει σε ηχητικές πηγές μάλλον «περίεργες» για την ίδια (και τους ακροατές της κυρίως). Το 'Aquemini' σε ορισμένες στιγμές εξελίσσεται σε ένα πιασάρικο, αλλά πάντα «έξυπνο» smooth άκουσμα, και προς το τέλος του αγγίζει τον χαρακτηρισμό του chill out hip hop δίσκου. Το 'Rosa Parks' (το πιο επιτυχημένο single τους μέχρι εκείνη τη στιγμή) μιλάει για μια τύπισσα, φημισμένη υπέρμαχο των ανθρώπινων δικαιωμάτων στην Αμερική... που τελικά μήνυσε το γκρουπ για παράνομη χρήση του ονόματός της, με σκοπό την προώθηση της μουσικής τους! Τελικά οι Outkast ένα χρόνο αργότερα «καθάρισαν» με αυτή την υπόθεση. Στα τέλη του 2000 το άλμπουμ 'Stankonia' κυκλοφορεί και χαρίζει και στο ντουέτο και στην ίδια την hip hop σκηνή, το γκλάμουρ που πραγματικά τους αξίζει.

Οι Outkast πλέον είναι από τα πιο δημοφιλή ονόματα για τα μεγαλύτερα φεστιβάλ σε όλο τον κόσμο, οι συναυλίες τους φέτος είναι το hip hop event της χρονιάς (σε μία από αυτές για πρώτη φορά εθεάθη στον «έξω» κόσμο ο Puff Daddy, τον καιρό που η δίκη του ήταν στα πολύ «πάνω» της). Κάνουν ακόμη μια μίνι βρετανική τουρνέ με τον Eminem και sold out εμφανίσεις σε ολόκληρη την Ευρώπη. Για πολύ καιρό παλεύουν στις πρώτες θέσεις του βρετανικού singles chart με ονόματα του τύπου Α1, Samantha Mumba και Atomic Kitten... o Big Boi αποκτάει το τρίτο του παιδί (άσχετο αυτό). Από τα τελευταία νέα του γκρουπ είναι η ανακοίνωση ενός νέου διπλού άλμπουμ στα τέλη της χρονιάς (ή στις αρχές της επόμενης), με τον ένα δίσκο να γράφεται από τον Andre και τον άλλο από τον Big Boi (κάτι τέτοια έκαναν και οι Spacemen 3... πριν το διαλύσουνε!). Το 'Stankonia' έγινε πλατινένιο στην Αμερική μέσα στις πρώτες οχτώ εβδομάδες. Το 'Ms Jackson' είναι σίγουρο χιτάκι για τις συλλογές του τύπου «Best of 2001... 2001 hits» κ.λ.π. . Αν δεν είναι αυτό γκλαμουριά και χαϊλίκι, τότε τι είναι;

Προτεινόμενη δισκογραφία:
Aquemini LP 1998 La Face Records
Stankonia LP 2000 Arista (κλικ εδώ για κριτική)