The Early Years
Μερικές φορές τα πράγματα είναι - ή φαίνονται- υπερβολικά απλά! Πρέπει να συναντήσεις τον κατάλληλο άνθρωπο για να φτιάξετε μαζί τη σημαντικότερη μπάντα της δεκαετίας του '80, και του '90, και...και! Δεν είμαι σίγουρος για το ποιον πρέπει να ευχαριστούμε λοιπόν που ο Johnny Marr κατάφερε και συνάντησε το Morrissey. Ένας απλός κιθαρίστας σε κάτι λιγότερο από ασήμαντες μπάντες του Manchester (το οποίο παρεπιπτόντως θα είναι πάντα λίγο πιο σημαντικό από το Liverpool!) συναντάει τον... πρόεδρο του fan club των New York Dolls (είχε γράψει και βιβλίο σχετικά...), ένα ψώνιο στην ουσία, με ύποπτα αντιαισθητικά γοητευτική κόμμωση, με ψύχωση για τον Oscar Wilde (ή μήπως για τους ήρωες του!) και φυσικά με την ικανότητα να γράφει έτσι απλά τους καλύτερους στίχους στον κόσμο!
Το πως σχηματίζεται μια μπάντα είναι γνωστή ιστορία... ένας παλιός συμμαθητής στο μπάσο -Andy Rourke-, ένας ντραμερ - Mike Joyce- και προσοχή: είμαστε στα 1982 και οι τύποι φορμάρουν συγκρότημα χωρίς να προσλάβουν πληκτρά... Για να δούμε! Το 'Hand In Glove'-στη Rough Trade- δε μπορεί να περάσει απαρατήρητο, το live performance του Morrissey δε μπορεί παρά να τραβήξει τα βλέμματα. Μέχρι το ντεμπούτο 'The Smiths' lp να βρει τη θέση του στα δισκάδικα, οι ίδιοι πρόλαβαν και έγιναν η νούμερο ένα μπάντα στα νησιά, ενώ η Αμερική -όπως συνήθως- δεν καταλαβαίνει τι γίνεται!
Όταν μιλάς για τους Smiths πρέπει να μιλάς με τα τραγούδια τους ή μήπως με τις ειρωνικές δηλώσεις του Morrissey; Η πολιτική άποψη της μπάντας έχει ήδη ξεπεράσει τα ανεκτά όρια της Θατσερικής Βρετανίας, κανείς όμως δε θα τους εμποδίσει να βάλουν αργότερα τη... Μαργαρίτα στη... γκιλοτίνα. Τώρα αν θυμάμαι καλά, το 'Meat Is Murder' είναι ο δεύτερος δίσκος.... σωστά γιατί το 'Hatful Of Hollow' είναι συλλογή με singles, b-sides κ.λ.π.
Ξεκινάει η οικολογική περίοδος του Moz, εσείς όμως δεν είναι ανάγκη να γίνετε χορτοφάγοι για να αντέξετε έναν από τους στιχουργικά σκληρότερους, κυνικότερους και αληθινά σοκαριστικούς δίσκους στην ιστορία της ποπ μουσικής. Και σιγά μη χρειάζετε να πούμε για το "The Queen Is Dead', που ουσιαστικά ξεπερνάει τα όρια του αριστουργηματικού δίσκου και μένει εν είδη ντοκουμέντου να μας θυμίζει το πώς η μουσική μπορεί να γίνει η ίδια η ζωή σε λίγες απλές κινήσεις. Και παρακάτω το 'Strangeways here we come', και ας ήταν οι δυο τους μαλωμένοι, ποιος άλλος είχε, έχει και θα έχει ποτέ τέτοιο καθηλωτικό ήχο. Μάλιστα στα bio πρέπει να λέμε και για τον ήχο.
Οι Smiths λοιπόν είναι κιθαριστικό γκρουπ, έτσι θα έπρεπε να είναι όλα τα κιθαριστικά γκρουπ και αυτό είναι όλο. Χωρίς τους Smiths όλη η Βρεττανική ποπ των '90ς θα ήταν... μάλλον καλύτερα ΔΕΝ θα ήταν, τίποτα απολύτως. Ο Johnny Marr μας έμαθε πώς πρέπει να γράφονται οι κιθάρες στο στούντιο, για να μπορούν έπειτα να χαραχτούν και στις καρδιές μας. Το 'Rank' δεν είναι το τελευταίο; Ναι, και είναι live (μην ξύνουμε πληγές τώρα...). Τι σημασία έχει, υπάρχουν και άλλες κυκλοφορίες έρχεται και ο Graig Gannon -από τους Aztec Camera- για να φύγει όμως κακήν κακώς, υπάρχει η ηρωίνη στη ζωή του Rourke, υπάρχουν και τα τραγούδια ενάντια στη Βρετανία, τον υπόλοιπο κόσμο, τη Βασίλισσα, τις γυναίκες, την εκπαίδευση, τον σύμπαν όλο. Υπάρχουν οι Smiths, υπάρχει η διάλυση τους που πλέον είναι θέμα χρόνου, υπάρχει η έχθρα Morissey-Marr (o ένας δείχνει να τα έχει χαμένα, ο άλλος ήδη έχει αρχίσει να... πηγαίνει με τρίτους), θα υπάρξει η αμφιλεγόμενη προσωπική πορεία του Morrissey και τα σούρτα φέρτα του Marr από μπάντα σε μπάντα.
Οι κιθάρες του στο 'My October Symphony' των Pet Shop Boys, η καλή παρέα με τους The The και οι electro-ποπιές των Electronic! Θα έρθει η ξεφτίλα του Union Jack για τον άλλο... Κάπου διαβάζω ότι ο Joyce πήγε στην επανίδρυση των Buzzcocks στις αρχές της δεκαετίας. Ποτέ όμως δε θα υπάρξει η δυνατότητα για ένα σωστό και εγκυκλοπαιδικό βιογραφικό των Smiths. Γιατί πλέον οι Smiths έιναι γενιές ακροατών, έχουν μεταλλαχθεί και ζουν μέσα σε κάθε νέα γενιά εφήβων που τρέχουν να ανακαλύψουν γιατί τελικά... μερικά φώτα δεν παύουν ποτέ να λάμπουν! Πόσο κοινότυπα ολοκλήρωσα ένα κείμενο για τους Smiths, δεν άντεχα όμως να μην το κάνω!