Στέρεο Νόβα

TA ΣΙΝΓΚΛΑΚΙΑ!!

...όπως μάλλον θα τα ονόμαζαν και οι ίδιοι με την ιδιότυπη ποπ γραφή τους, που με φαντασία επέμενε να μπερδεύει αγγλική και ελληνική γλώσσα, δημιουργώντας νέες λέξεις ή απλά προσθέτοντας φρεσκάδα στις ήδη υπάρχουσες. Πολύ προτού η ελληνική σκηνή, σε γενικό επίπεδο, ανακαλύψει τον τροχό και αρχίσει να κυκλοφορεί cd singles, οι Στέρεο Νόβα προλάβανε και πρωτοπόρησαν και στον τομέα αυτό. Τα singles τους ήτανε πάντοτε προσεγμένα και όσο ακριβώς πρέπει θελκτικά, ιδιαίτερα για τους πιστούς τους σχήματος. Αποκλειστικά tracks, remixes στα ήδη γνωστά και ακόμη πιο περίεργες εκδόσεις μιας ήδη ιδιόμορφης μουσικής, προσφερόμενα με εξώφυλλα που πολλές φορές εκτοξεύουν το πράγμα σε επίπεδο collector's item. Όσοι σήμερα έχουν στη δισκοθήκη τους και τα εφτά... σινγκλάκια των Στέρεο Νόβα, σίγουρα κάθονται και τα χαζεύουν με υπερηφάνεια και καμάρι. Ας τα δούμε ένα ένα λοιπόν...

Στέρεο Νόβα 06Στέρεο Νόβα 'New life 705'
FM records 1993, cd single

Πέρασαν κι όλας οχτώ χρόνια από τότε που άκουσα τις πρώτες νότες στο χαρακτηριστικό πιάνο του 'New life 705' (ή 'Νέα ζωή' αν προτιμάτε...). Η ευαισθησία αυτών των απλών πλήκτρων σε συνδυασμό με την «devoted to the 80s» electro ανάπτυξη του κομματιού καταφέρνουν και το αναδεικνύουν σε ένα από τα must των instrumental του γκρουπ, όσο και αν το beat του σήμερα φαντάζει... παρωχημένο. Κι αυτό προσόν είναι στην περίπτωση τους, μιας και εντείνεται η νοσταλγία. Το radio mix του κομματιού με την προσθήκη στίχων στα αγγλικά (στα πλαίσια μιας τότε προσπάθειας της FM για σπρώξιμο του τρίου -ακόμα...- στο εξωτερικό) ακούγεται μάλλον άκομψο και η αγγλική γλώσσα παραδόξως αφαιρεί αντί να προσθέτει σε ένα φύσει θαυμάσιο κομμάτι. Παρέχεται ακόμη η φοβερή και τρομερή ορχηστρική εκδοχή, όπως και ένα electro pop κομψοτέχνημα που ακούει στο όνομα 'Pop cockroach'. Τη γνωρίζαμε από πριν την ποπ κατσαρίδα..., απλά έπρεπε να τη μάθουν και οι αλλοδαποί (που δυστυχώς δεν το έπραξαν). Χρόνια μετά ακόμη βλέπουμε το συμπαθές έντομο να χοροπηδάει πάνω στους πλαστικούς συνθετητές. Μα να έχουν περάσει τόσα χρόνια;
8/10

Στέρεο Νόβα 'Το παζλ στον αέρα'
FM records 1993, cd single

«Γιατί αισθάνομαι όμορφα, όπως εκείνη την ημέρα, που διαλύθηκε το παζλ στον αέρα...», και δε γράφω όλους τους στίχους καλύτερα; Τι παραπάνω έχω να σας πω άλλωστε;. Στιχουργικά το «παζλ» το αντιμετώπισα από την αρχή ως μια επικίνδυνα προσωπική στιγμή του δημιουργού του, που έχει την ικανότητα να αποκτά ανάλογες διαστάσεις και για τον ακροατή. Ο Κωνσταντίνος πάντα ακούγεται αγχωμένος, εδώ λίγο παραπάνω απ' ότι συνήθως. Τα πίσω φωνητικά και το synthesizer στο τέλος κάνω λάθος αν πω ότι μου θυμίζουν Grace Jones; Ένα remix του Coti K., με ambient διαθέσεις, κρατάει τη μουσικολογική ουσία του κομματιού προσθέτοντας αυθαίρετες jazzοπινελιές. Μια happy dance έκδοση του ονείρου στο 'Αεραπαζλ Ντονατ' (με θεϊκά χαουζόπληκτρα να το απογειώνουν στα μισά), και τα πέντε και μισό λεπτά του 'Οναρ' στο τέλος σαν από συλλογή με πρώιμο υλικό του pop τμήματος της Warp. Τέλεια όλα!
9/10

Στέρεο Νόβα 07Στέρεο Νόβα 'τεκνο'
FM records 1994, cd single

Ένα από τα καλύτερα τραγούδια των Στέρεο Νόβα βρίσκεται έξω από κάθε δίσκο τους, παράδοξο; Μήπως κάτι ανάλογο δεν έκαναν όλα τα μεγάλα συγκροτήματα στην ιστορία της pop; Κάπου στον «Ωκεανό του ήχου» του David Toop δίνεται ένας αυθαίρετος ορισμός του 'Τεκνο' ως μασκάρεμα του ροκ για να επιβιώσει και στη νέα εποχή. Το 'Τεκνο' ep των Στέρεο Νόβα τον επιβεβαιώνει και τον αναιρεί ταυτόχρονα. Από τα πιο επιθετικά τραγούδια τους τόσο μουσικά (blame the guitars and the screams) όσο και στιχουργικά. Νέοι καιροί, νέα ήθη, τηλεοπτική και καταναλωτική θαλπωρή, πρόβλημα επικοινωνίας, συνθήματα για να αντέχουμε. Το 'Μομπιλ' είναι ο απαραίτητος ρεαλισμός που έλειπε πάντα από τον αφηρημένο στιχουργικό τους κόσμο. Και τα δύο + και - tracks είναι τόσο 'τεκνο' όσο θέλατε τότε (έχουν και καμπάνες ντιν-ντον). Α-Π-ΑΡ-Α-Ι-Τ-Η-Τ-Ο!
10/10

Στέρεο Νόβα + νατάσσα Κ. 'λιγότερο απ' αυτό'
FM records 1995, cd single

Μια γυναίκα κάνει την εμφάνιση της για πρώτη φορά σε εξώφυλλο μιας κυκλοφορίας των Στέρεο Νόβα. Είναι η νατάσσα Κ. από τους Άβατον και μαζί της στήνουν ένα νεοκυματικό (με την ελληνική μουσική έννοια της λέξης) τρυφερό ambient ποπ εφτάλεπτο που θα μπορούσε να βρίσκεται σε οποιοδήποτε άλμπουμ των Alpha και των παλιών καλών Archive. Τα δύο instrumental κομμάτια στην νοητή β' πλευρά αυτή τη φορά περιορίζονται σε αναπτύξεις βασικών ιδεών και μάλλον αδυνατούν να προωθήσουν τον ήχο της μπάντας στο επόμενο βήμα, όπως έγινε αρκετές φορές με διάφορα φαινομενικά δευτεροκλασάτα κομμάτια τους. Δείχνουν σαν να καταγράφουν απλά το ηχητικό στίγμα της εποχής. Το βασικό τραγούδι του δίσκου όμως ήδη φανερώνει βασικές κατευθύνσεις που θα χαρακτηρίσουν τις προσπάθειες τους λίγο πριν έρθει το τέλος.
6/10

Στέρεο Νόβα 08Στέρεο Νόβα 'μάθημα'
FM records 1996, cd single

To μάθημα όταν το πρωτακούσαμε ζωντανά πριν από την κυκλοφορία του 'Τέλσον' lp, σχεδόν τρομάξαμε. Στα εφιαλτικά φίλτρα εγκλωβισμένη η ευαίσθητη φωνή του Κωνσταντίνου μετατράπηκε σε όργανο προσταγής και η αριθμητική απαρίθμηση των εντολών έφερε στο νου μας το σκοτεινό industrial techno των 80ς (και πάλι...). Θα μπορούσαν να το είχαν γράψει οι Shriekback και όλοι οι αυστηροί τύποι της Mute, το έκαναν όμως οι Στέρεο Νόβα στα πλαίσια του μοναδικού τους δίσκου που διαφέρει στους στόχους και το χαρακτήρα ουσιαστικά από τους υπόλοιπους. Η ηρεμία με την οποία ξεκινάει το όνομα δε μας προϊδεάζει για αυτό που θα ακολουθήσει. Το ντουέτο -πλέον- αποδεικνύει ότι μπορεί να βρεθεί και σε διεθνές επίπεδο στην πρωτοπορία του ηλεκτρονικού ήχου. Εμείς μπορούμε να το δεχτούμε; Minimal techno ασκήσεις, πάντα ποτισμένες με τις απαραίτητες δόσεις υπομελωδικής ευαισθησίας. Το 'ήξταρ' είναι το δεύτερο αγαπημένο μου instrumental τους μετά το 'Δεν αλλάζω τα ηχεία μου'. Ποιος φώναξε Tresor από εκεί κάτω, ας προσθέσει και Rephlex παρακαλώ.
9/10

Στέρεο Νόβα + Πόπη Αστεριάδη 'Ταξίδι στη γη'
FM records 1998, cd single

Η συνεργασία των Στέρεο Νόβα με την Πόπη Αστεριάδη (κάτι σαν ελληνίδα Francoise Hardy ας πούμε...) ολοκληρώνει και τον τελευταίο τους σύνδεσμο με όλα αυτά τα ετερόκλιτα πράγματα που χάρισαν στο γκρουπ αισθητική και άποψη, που ποτέ δεν μοιράστηκαν με κανένα άλλο του καιρού τους - και όχι μόνο. Τίποτε περισσότερο από μια μελαγχολική μπαλάντα από αυτές στις οποίες ειδικεύεται η Πόπη (προς τιμήν τους που δεν την «έριξαν» σε πράγματα που δεν τα γνωρίζει, αλλά την άφησαν σε οικείο περιβάλλον) πάνω σε έναν απλό drum & bass ρυθμό, με απλές μελωδίες να περνάν και να... φεύγουν από πίσω. Το hyper techno 'Καρτουν' του Μιχάλη, έρχεται σε αντίθεση με το Eno-alike 'Χεμο 770' του Κωνσταντίνου και οι απόψεις έχουν ήδη αρχίσει να μην ταυτίζονται. Ανομοιογένεια επικρατεί σε αυτό το... σινγκλάκι!
7/10

Στέρεο Νόβα + Σταμάτης Κραουνάκης 'Νοχι'
FM records 1998, cd single

Δηλαδή εσείς δεν έχετε κάνει λάθη; Το ομώνυμο όσο πλάκα κι αν έχει δεν παύει να γίνεται ενοχλητικό και να κρύβει μέσα του το ναρκισσιστικό χιούμορ του Κραουνάκη (που εδώ μου κάθεται...). Τέλος πάντων. Ρεμίξ στο 'Ανθρώπων έργα' δε χρειάζονται ούτε αυτοί που τους αρέσει, ούτε εμείς που δε μας αφορά, ένα ακόμη αδιάφορο track και... αυτά! Α, ο Κ.Β. είχε πει ότι το κόλπο πρέπει να το χρεώσουμε στον Μ.Δ., δηλαδή ο Σ.Κ. δεν ευθύνεται καθόλου, μήπως αν επέστρεφε ο Α.Π. θα έβρισκαν και πάλι τη χαμένη Α(ξιο)Π(ιστία) τους. Π.Ξ. (=ποιος ξέρει);
4/10

Στέρεο Νόβα ' The drone compilation'
FM records 2000, compilation

Στη συλλογή αυτή συγκεντρώνονται τα instrumental και μόνο κομμάτια από τα τρία πρώτα άλμπουμ του γκρουπ. Καλή ευκαιρία να προσεχτεί και η ορχηστρική πλευρά τους, μέσα από κομμάτια που δίπλα στη δυναμική των «κανονικών τραγουδιών» (στίχοι, μουσική κ.λ.π.) ίσως και να περνάν απαρατήρητα στη συνείδηση του ακροατή. Συλλογή που ενδιαφέρει αυστηρά τους φανατικούς (αυτοί όμως έχουν και τους δίσκους, οπότε...), όσους... ενοχλούνται από τα φωνητικά του Κ.Β. (ξέρω αρκετούς παραδόξως...) και φυσικά τους συλλέκτες.

Βεστ οφΣτέρεο Νόβα 'Μπεστ οφ'
FM records 2000

1 Νέα ζωή 705, 2 Το παζλ στον αέρα, 3 Μικρό αγόρι, 4 Ένας μεγάλος κόσμος, 5 Το ασανσέρ του ΙΚΑ, 6 Κατάψυξη, 7 Το δίκτυο, 8 Μοτοκούζι, 9 Το μάθημα, 10 Όραμα 11 Ηλίθια αστεία (live), 12 Προάστεια (live).
(...οι Στέρεο Νόβα αποκτούν επιτέλους το best of που τους αρμόζει. Δέκα συν δύο τραγούδια, όλα όσα ζητούσατε να ακούσετε στις συναυλίες τους δηλαδή, φωτογραφίες και video clip του συγκροτήματος στο multimedia μέρος του cd, επομένως το παίρνουμε κι αυτό και το τοποθετούμε δίπλα στα άλλα...)

Ο καθένας έχει και μια προσωπική ιστορία από την πρώτη φορά που άκουσε ένα τραγούδι των Στέρεο Νόβα. Όλοι υποστηρίζουν ότι μια παλιά αγάπη τους έβαλε σε ένα χαλασμένο κασετόφωνο τον 'Εξώστη', ότι τυχαία πέτυχαν στο ραδιόφωνο του αυτοκινήτου τους τα 'Προάστεια' ξημέρωμα στην παραλιακή με το μέγα woofer του mega club στο οποίο πέρασαν τη βραδιά τους να αντηχεί ακόμη στα αυτιά τους κ.λ.π. Όλοι ξαφνιάστηκαν, κανείς δεν περίμενε κάτι ανάλογο από ελληνικό συγκρότημα και η εμπειρία... βαθιά χαράχτηκε στη μνήμη και την καρδιά τους. Όλα αυτά φανερώνουν την ανάγκη που έχει ο καθένας μας να δηλώσει και αυτός συμμετοχή στην άνοδο (και την πτώση;) ενός από τα δύο τρία σημαντικότερα σχήματα που γνώρισε ποτέ η ελληνική σκηνή. Να μπορεί να πει δηλαδή «ήμουν κι εγώ εκεί»... «στο πρώτο live στη Θεσσαλονίκη»... «σε όσους αγόρασαν τις πρώτες χίλιες κόπιες από το βινύλιο στην Wipe Out» κ.ο.κ.
Τον στιχουργικό οίστρο, τις εικόνες που περνάνε διαδοχικά πριν προλάβεις να τις τσεκάρεις δεύτερη φορά, την «θεοποίηση» του καθημερινού δευτερολέπτου, τον εντοπισμό των «εννοιών-κλειδί» για τη νέα εποχή, την ευαίσθητη επίθεση σε όσα μας ενοχλούν τη συναντάμε στη Λένα Πλάτωνος, τη Laurie Anderson, τον Brian Eno και σε όλα αυτά τα ονόματα που πάντοτε αναφέρονται ως... οι πηγές της αισθητικής των Στέρεο Νόβα.
Οι ευθείες αναφορές στα ηλεκτρονικά 80ς, τα εν δυνάμει house ξεσπάσματα, οι λούπες, τα samples και όσα άλλα ηχητικά «ευρήματα» τους αποδίδουν τον χαρακτηρισμό των πρωτοπόρων ακόμη και για τα early 90s θεωρούνται κοινοί τόποι στις χώρες που μπορούν και προχωράνε με την πρώτη μουσική ταχύτητα (Αγγλία, Αμερική, Γερμανία κ.λ.π.). Οπότε και φτάνουμε φυσιολογικά στο ερώτημα «γιατί αυτοί και όχι κάποιος άλλος;». Που πάντα καταλήγει στην απάντηση ότι σε σχεδόν τραγικό βαθμό τα παραπάνω κατάφεραν και τα ασπάστηκαν ΜΟΝΟ ΑΥΤΟΙ και απολύτως κανένας άλλος. Μα ούτε μισό γκρουπ να μην καταφέρει να πλησιάσει στο ελάχιστο τις συναισθηματικές διαστάσεις του κόσμου τους;
Αυτές είναι σκόρπιες σκέψεις και αυτό είναι ένα προτεινόμενο μπεστ οφ Στέρεο Νόβα. Η επίσημη εκδοχή του δηλαδή. Γιατί η ανεπίσημη κυκλοφορεί χρόνια τώρα, όπως κυκλοφορούν και τα ανεπίσημα best of των Smiths, των Depeche Mode και όλων όσων έχουν την τύχη να απολαμβάνουν τυφλή πίστη αυτών που κάποτε άκουσαν τη μουσική τους. Τα φτιάχνουν ακροατές και παραμένουν στα δικά τους χέρια!

Ήταν τόσο δύσκολο να συνεννοηθούν δύο εταιρείες για να μπουν και τα κομμάτια από τον πρώτο δίσκο στις κανονικές τους εκτελέσεις; Μάλλον ναι... όπως φαίνεται εκ του αποτελέσματος! Τουλάχιστον με τις ζωντανές εκτελέσεις που περιλήφθησαν το tracklisting, γλυτώνει στο παρά τσακ τον χαρακτηρισμό «αδικαιολόγητα ελλιπές». Οι photo και τα video clip ως οπτική ανάμνηση είναι σχεδόν απαραίτητες. Και όταν δεν υπάρχει κανένα ψεγάδι σε ένα δίσκο τότε φυσιολογικά αυτός κολλάει για πάντα στο...
10/10