30 + 5 απαράδεκτα lyrics
Όλοι οι καλοί χωράνε: Radiohead, Clash, Beatles, David Bowie, Morrissey, Cranberries… Του Γιώργου Λεβέντη
Εντάξει, αν αφαιρέσουμε κάθε χαζό, πομπώδη, ακατανόητο και σουρεαλιστικό στίχο από προσώπου Γης στο τέλος θα μας μείνουν η κλασική μουσική, ο Πέτρος Γαϊτάνος και οι Picchio dal Pozzo. Πώς μπορεί εξάλλου να οριστεί ο κακός στίχος; Από όλα όσα συγκροτούν την υπόσταση της ποπ μουσικής και οριοθετούν την ψυχολογική σχέση του ακροατή μαζί της, οι στίχοι είναι το κατεξοχήν μέγεθος που φανερώνει την υποκειμενική διάσταση της όλης διαδικασίας. Ό,τι είναι για κάποιον ηλίθιο είναι για τον διπλανό του βαθύ, ό,τι είναι για εμένα στεγνός λαϊκισμός είναι για σένα καίριο πολιτικό μήνυμα. Δεν υπάρχει αρχή και τέλος στην κουβέντα αυτή.
Όποιος έχει υπάρξει συνεπής αναγνώστης του βρετανικού Τύπου θα έχει διαπιστώσει πως δεν υφίσταται καν η έννοια του ''έξυπνου'' στίχου από τη στιγμή που ακόμη και οι ευφυέστεροι στίχοι έχουν κατηγορηθεί στο όνομα της ενσυνείδητης χρήσης τους - ''too clever for its own good'', ''too pleased with itself' είναι χαρακτηρισμοί που έχουν συνοδεύσει εκπληκτικά lyrics κατά καιρούς. Η σχολή ας πούμε του Ray Davies μαζί με τα αριστουργήματα που έχει προσφέρει, έχει αναδείξει και το ζήτημα της σχέσης του στιχουργού-παρατηρητή με το αντικείμενο της παρατήρησης, ειδικά όταν ανακατεύεται και η σχέση της μεσαίας με την εργατική τάξη, θέμα που μετά τα b-sides των Smiths αποτελεί το μεγαλύτερο κόλλημα της βρετανικής μουσικογραφίας. Αν δεν μπορούμε να συμφωνήσουμε στο έξυπνο πώς θα βρούμε το χαζό;
Εξίσου μάταιη είναι και η αναζήτηση της κακής στιχουργικής δουλειάς σε συγκεκριμένα μόνο είδη μουσικής. O χώρος για παράδειγμα του heavy rock ή αυτός της chart-pop που έχουν κατά καιρούς στοχοποιηθεί ως οι συνήθεις ύποπτοι για τέτοια κρούσματα, δεν είναι καθόλου βέβαιο πως συγκεντρώνουν περισσότερη σαβούρα από αυτή που βρίσκουμε σε παρακλάδια του punk ή από αυτή που έχουν προσφέρει έγκριτες γραφίδες της σκεπτόμενης ποπ. Σε όσο περισσότερο ''πιουρίστικες'' διαστάσεις τίθεται μάλιστα το ζήτημα, τόσο ανακύπτουν ζητήματα που τοποθετούν τον πήχη σε ξεχωριστά ύψη και δίνουν περισσότερο ενδιαφέρον στην κουβέντα. Οι απαιτήσεις που έχεις από ένα πολιτικό τραγούδι όταν δεν είσαι στα δεκατρία σου ας πούμε. Η generic ή απροσχημάτιστα στερεοτυπική σύνδεση του στίχου με τα συμφραζόμενα του μουσικού είδους στο οποίο αναφέρεται και πολλές φορές αντί να το αναδείξει το εκθέτει. Η δυνατότητα να ξεχωρίσεις το αποτέλεσμα από τη γενικότερη διάθεσή σου απέναντι στον δημιουργό. Ανάμεσα στο ''στα χέρια του κόσμου να βάλεις τη βέρα'' και στο ''αίμα, αίμα, αίμα στους δρόμους'' διαχωρίζουμε τη δυτική από τη μη δυτική μουσική, αλλά δεν είναι αυτονόητο το ποιος στίχος στέκει με μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα στo περιβάλλον του είδους του. Ομοίως η πρόχειρη στιχουργική δουλειά δε σημαίνει κάτι απαραίτητα για την ευφυΐα του στιχουργού όπως βεβαιώνει και η περίπτωση του Νoel Gallagher που μαζί με μερικές από τις πιο ανεκδιήγητες ρίμες έχει προσφέρει και τις πιο αξιαγάπητες συνεντεύξεις.
Αλλά παραφράζοντας τη ρήση του δικαστή Στιούαρτ για την πορνογραφία, μπορεί να μην έχουμε τη δυνατότητα να ορίσουμε τον κακό στίχο, αλλά όταν τον βλέπουμε μπροστά μας τον αναγνωρίζουμε. Το πόση σημασία έχει, είναι θέμα της κρίσης του καθενός μας. Ούτως ή άλλως αν δεν έχεις μικρή βιβλιοθήκη, φωτογραφία της / του πρώην σου πέντε χρόνια μετά το χωρισμό ή ψευδώνυμο στο Morrissey-solo ανήκεις στην υγιή κατηγορία ανθρώπων που δεν είναι οι στίχοι το πρώτο πράγμα που προσέχουν στη μουσική. Αυτό δεν αναιρεί φυσικά ούτε το ότι είναι οι στίχοι αυτοί που ψιθυρίζουμε στο δρόμο ή φωνάζουμε στα λάιβ ούτε το ότι το να κολλάμε λέξεις σε νότες είναι από τα σημαντικότερα πράγματα που μας έδωσε ο δυτικός πολιτισμός για να καταλάβουμε, να κρίνουμε και να αλλάξουμε και αυτόν και τον εαυτό μας. Θέλουμε η ποπ να μιλάει εκεί που δε μιλάει κανείς άλλος και για αυτό είμαστε διατεθειμένοι να ανεχτούμε τα πάντα. Σχεδόν.
*Ακολουθούν παραδείγματα από κάποιους που (κάνουμε ότι) δεν το περιμέναμε, από κάποιους που περιμέναμε τα πάντα και μερικούς από τους οποίους γενικά δεν περιμέναμε τίποτε, αλλά ήταν αδύνατον να λείψουν.
30.
''Here comes love,
it's like honey,
you can't buy it with money''
- New Order, ''Crystal''
Γνωστός αστικός μύθος που γκρεμίστηκε την πρώτη φορά που πήγαμε με το βαζάκι και τα χρήματα στο ταμείο του σουπερμάρκετ και αποδείχτηκε τελικά πως οι υπάλληλοι είναι πιο αδύναμοι χαρακτήρες από όσο νομίζαμε.
29.
"If the real Jesus Christ were to stand up today,
he'd be gunned down cold by the CIA"
The The, ''Armageddon Days Are Here (Αgain)''
Αν παίξεις το δίσκο ανάποδα ακούγεται το ανώνυμο τηλεφώνημα του Ιούδα στη CIA.
28.
''She lives in a house,
she's stupid as a mouse''
- Suede, ''Savoir Faire''
Why don't you buy her a blouse?
27.
''We started living in an old house,
my ma gave birth and we were checking it out
It was a baby boy,
so we bought him a toy,
it was a ray gun,
and it was 1981''
- The White Stripes, ''The Hardest Button to Button''
You can't make that stuff up.
26.
Tυχαίο τραγούδι των Cranberries με πολιτικό στίχο.
25.
''I want to disconnect myself
Pull my brainstem out and unplug myself''
- Rollins Band, ''Disconnect''
Do you want to save changes before shutting down?
24.
"And see how monetarism kills whole communities,
even families''
- The Style Council, ''All Gone Away''
Even couples; Από μία άποψη, πάλι καλά που η Geri Halliwell έμεινε πιστή στους Τοries και δεν ζήσαμε τα χειρότερα στη νοηματική εξέλιξη της δικής της έμπνευσης.
23.
''Lucky that my breasts are small and humble,
so you don't confuse them with mountains''
- Shakira, ''Whenever, wherever''
Ο (αυτο)σαρκασμός που δεν ονειρεύτηκε ποτέ ο Μark Ε.Smith.
22.
'' What I've got you've got to give it to your mama,
what I've got you've got to give it to your pappa
What I've got you've got to give it to your daughter,
you do a little dance and then you drink a little water''
- Red Hot Chili Peppers, ''Give it Away''
Tον αδερφό μας φοβάται να τον πλησιάσει ή δεν βρίσκει ρίμα για το ''brother'';
21.
''Like the FBI and the CIA,
and the BBC, BB King
And Doris Day,
Matt Busby,
Dig it, dig it, dig it''
- Τhe Beatles, ''Dig It''
Αυτοί είμαστε, λοιπόν; Πιάνουμε τα εύκολα για να παριστάνουμε πως τίποτε στραβό δεν υπάρχει στο "A Day In The Life"; Aυτοί είμαστε βέβαια.
20.
''I am... I said, to no one there
and no one heard at all,
not even the chair''
- Neil Diamond, ''I Am.. I Said''
Ποιος εκτιμάει ρε συ Νeil για να εκτιμήσουν οι καρέκλες;
19.
''Cocaine is crack,
Blondie was black''
- Elastica, ''Your Arse, My Place''
Νοnsense lyrics, εντάξει. Ενσυνείδητα εξυπνακίστικοι στίχοι, εντάξει. Το δύο σε ένα όμως πολλές φορές δε λειτουργεί.
18.
''I 'll fuck you
till your dick is blue''
- Liz Fair, ''Flower''
Να το εννοεί άραγε ή dicks μπλε;
17.
''The subway she is a porno''
- Interpol. ''NYC''
Η χρυσή εποχή του μεταμεσονύκτιου προγράμματος των καναλιών της Θεσσαλονίκης απέδειξε πως δεν ισχύει και το αντίστροφο.
16.
''Ιf I was a sculptor,
but then again, no''
- Elton John, ''Your Song''
O άνθρωπος που θα ρωτήσεις για το μηχανογραφικό σου.
15.
''I'd rather be in Tokyo
I'd rather listen to Thin Lizzy-oh''
- Belle and Sebastian, ''I am A Cuckoo''
Aπό μια άποψη, μπορεί το ότι το ''Τοkyo / Thin Lizzy-oh'' δεν έγινε ποτέ το νέο ''sorrow / tomorrow'' να λέει περισσότερα για την κατάντια της μουσικής παρά για αυτούς. Μέχρι να αποφασίσει η Ιστορία, ας πάμε με τον νόμο των πιθανοτήτων.
14.
''Like Frankie said,
I did it my way''
- Bon Jovi, ''It's my life''
Frankie Goes to Hollywood;
13.
Ολόκληρο το ''Stairway to Heaven''.
12.
''Are you both masculine and feminine,
politically aware,
and don't believe in capital punishment?
- Αlanis Morissette, ''21 Things I Want in a Lover''
Aυτά παριστάνουν όλες ότι τους νοιάζουν μέχρι να αφήσεις τα πρώτα τρίμματα στον καναπέ.
11.
Τυχαίο τραγούδι των Cranberries με ερωτικό στίχο.
10.
''One says sun and one says sleet
A.M., the F.M. the P.M. too
Churning out that boogaloo ''
- The Clash, ''The Magnificent Seven''
R.I.P.
9.
''I drive a Rolls Royce
cause it's good for my voice''
- T. Rex, ''Children Of The Revolution''
Aν ξεκινήσουμε αυτή τη δουλειά, τι θα γίνει όταν σκεφτεί κάποιος το Mini Cooper;
8.
''I drive my Μini Cooper and I'm feeling super-dooper ''
- Madonna, ''American Life''
Eντάξει.
7.
''Ι smell like I sound,
I'm lost in a crowd''
- Duran Duran, ''Hungry Like The Wolf''
Πώς το ζητάμε το αποσμητικό; ''Τhe best singles band of the 80s'';
6.
''Υesterday I woke up sucking a lemon..
There are two colours in my head,
there are two colours in my head..''.
- Radiohead, ''Everything In Its Right Place''
Όταν ο Chuck Klosterman δηλαδή εξηγεί πως ο Τhom Yorke στο Κid A προέβλεψε την 9/11 εσύ θα του πας κόντρα;
5.
''To all the kids with heroin eyes,
don't do it, don't do it
Because it's not what it seems,
no it's not what it seems''
- Cranberries, ''Salvation.''
Τι να πρωτοσχολιάσεις, έπρεπε να το αφήσουμε και αυτό στην τύχη.
4.
''Should I kiss the viper's fang
Or herald loud the death of Man''
- David Bowie, ''Quicksand''
Και ντρέπεται για το Laughing Gnome..
3.
"...I will creep into your thoughts like a bad debt that you can't pay,
take the easy way and give in..."
- Morrissey, ''The More You Ignore Me, The Closer I Get''.
Tι κράξιμο θα έπεφτε αν αυτό το τραγουδούσε η Des'ree ρε παιδιά;
2.
"I don't want to see a ghost
It's the sight that I fear most
I'd rather have a piece of toast
Watch the evening news"
- Des'ree, ''Life''
Τι αποθέωση θα έπεφτε αν αυτό το τραγουδούσε ο Μoz ρε παιδιά;
1.
''Slowly walking down the hall
Faster than a canonball''
- Oasis, ''Champagne Supernova''
Φόντο στη βραδιά ποίησης, το καλύτερο τραγούδι των Oasis.
THE HALL OF FAME
5.
''New Kids On The Βlock had a bunch of hits
Chinese food makes me sick.''
- LFO , ''Summer Girls''
Σταματάει ο νους του ανθρώπου που λέει και ο Αντώνης Πανούτσος
4.
''Οnly time will tell if we stand the test of time''
- Van Halen, ''Why Can't This Be Love''
Maybe you should give it some time.
3.
''Tonight there's gonna be a jailbreak,
somewhere in this town''
- Thin Lizzy, ''Jailbreak''
Όσοι έχετε χάμστερ ψαχτείτε.
2.
''I 've got soul, but I'm not a soldier''
- Τhe Killers, ''All The Things That I 've Done''
- Eίναι αυτός ο χειρότερος στίχος από καταβολής κόσμου παιδιά;
- Mέχρι τον επόμενό μας, Βασίλη Σκουντή.
1.
''Αre we human or are we dancer''
- The Killers, ''Human''