Της καψούρας
Επειδή τα θέματα ενός ομαδικού αφιερώματος είναι συλλογική απόφαση, το συγκεκριμένο δεν μπήκα καν στον κόπο να το προτείνω στον ευγενέστατο, κατά τα άλλα, αρχισυντάκτη μας, κι έτσι προέκυψε ακόμα μία ξέμπαρκη εντεκάδα, αυτή τη φορά με θέμα: η καψούρα στην pop μουσική. Προοριζόταν για του Αγίου Βαλεντίνου, αλλά μιας και με διακρίνει μια διαφορά φάσης με τον υπόλοιπο κόσμο, εκείνες τις μέρες είχα αφοσιωθεί στο album των Klaxons. Εννοείται ότι οι αναγνώστες καλούνται και ενθαρρύνονται να στείλουν τις δικές τους συνεισφορές.
1. Damn I Wish I Was Your Lover . Sophie B. Hawkins
(από το album "Tongues And Tails", 1992)
Tην ίδια χρονιά που η Πατουλίδου έφερε τη λέξη "γαμώτο" στα λεξιλόγια όλων των Ελλήνων (όχι ότι δεν ήταν ήδη, λέμε τώρα), η Sophie φρόντισε για το ίδιο πράγμα σε Αμερική και Μεγάλη Βρετανία. Στο βίντεο, η Sophie χτυπιόταν και σερνόταν στα πατώματα, με κορυφαία ασφαλώς στιγμή εκείνο το "for ever and ever and ever and eveeeeer"... To διασκεύασαν και οι Eels. Αργότερα, μάθαμε ότι το αντικείμενο του πόθου της Sophie ήταν γένος θηλυκού, και κατά κάποιον τρόπο αυτό έκανε τα πράγματα ακόμα πιο νταλκαδιάρικα. Τι σημασία έχει που το album ήταν ψιλοχάλια; - το single ήταν τέλειο!
2. She Doesn't Live Here Anymore . Jay-Jay Johanson
(από το album "The Long Term Physical Effects Are Not Yet Known", 2007)
Aν αναρωτιέστε πώς έγινε και ο αυτάρεσκος νεαρός που κάποτε τραγουδούσε αυθάδικα "So Tell the Girls that I am Back in Town" τώρα μένει κλεισμένος σε ένα άδειο σπίτι και τραγουδά όλο παράπονο "she doesn't live here anymore", η προφανής εξήγηση είναι ότι έφαγε τα μούτρα του κάπου στην πορεία, και δεν έχει πλέον παρά να κλάψει τη μοίρα του. Η διασκευή στα ελληνικά είναι απλά θέμα χρόνου. Ακόμα και οι στίχοι ταιριάζουν κουτί: "She Doesn't Live Here Anymore = Δε Μένει Tώρα Πια Εδώ".
3. Justify My Love . Madonna
(από το album "The Immaculate Collection", 1990)
Ένα ερεθιστικό ρυθμικό υπόβαθρο, η Madonna να ψιθυρίζει με τη μέγιστη δυνατή λαγνεία στίχους όπως "I wanna kiss you in Paris" ή "I wanna have your baby", ο Lenny Kravitz να κάνει έκφυλα δεύτερα φωνητικά - το όλο πακέτο ήταν φτιαγμένο για να βάλει φωτιά στα παπλώματα. Το MTV είχε απαγορέψει το video, αλλά τι να σου κάνει το video, η ζημιά στις εφηβικές λίμπιντο είχε γίνει κιόλας με το ίδιο το τραγούδι.
4. [οποιοδήποτε] . Trembling Blue Stars
Όταν μιλάμε για καψούρα, ο τίτλος του βασιλιά πάει δικαιωματικά στον Bobby Wratten των Trembling Blue Stars, ο οποίος έγραψε καμιά δεκαριά δίσκους για την ίδια γυναίκα, και ακόμα και τώρα που εκείνη παντρεύτηκε (με άλλον), εκείνος συνεχίζει να τη σκέφτεται με (αγνή) αγάπη. Kinky λεπτομέρεια: η πρώην μαζί με τη νυν κοπέλα του Wratten ήταν για κάποιο φεγγάρι συγχρόνως στους Trembling Blue Stars, και τώρα που έχουν περάσει τα χρόνια, o Βοbby αδυνατεί να ξεχωρίσει ποια κάνει τα φωνητικά πού.
5. Missing . Everything But The Girl
(από το album "Amplified Heart", 1994)
Το βρετανικό αντίστοιχο του "τι νόημα έχει η ζωή/ αν δεν μπορούμε να 'μαστε μαζί": σε μια κρίση υπέρτατου μαζοχισμού, η Τracey μπήκε στο τρένο μόνο και μόνο για να πάει στην παλιά του γειτονιά και να κάνει μια βόλτα έξω από το πρώην σπίτι του. "Τα χρόνια που πέρασαν δεν προσέφεραν τίποτα από τότε που έφυγες", τραγουδούσε, και εκεί δάκρυζαν ακόμα και τα ηχεία. Το αυθεντικό lyric sheet του κομματιού, το οποίο δημοπρατήθηκε πριν από μερικά χρόνια, είχε και το επιπλέον δίστιχο "So I asked around/ and finally I tracked you down", το οποίο ωστόσο έφαγε ψαλίδι από την τελική version του κομματιού, μιας και προφανώς ήταν υπερβολικά αισιόδοξο.
6. Nothing Compares 2U . Sinead O'Connor
(από το album "I Do Not Want What I Haven't Got", 1990)
Όχι ότι μέτραγε, αλλά είχαν περάσει 7 ώρες και 15 μέρες από τότε που χώρισαν. Αν τη ρωτήσεις σήμερα, είναι σίγουρο ότι ακόμα θα μετράει. Η Sinead μπορεί να έσκιζε δημοσίως φωτογραφίες του Πάπα και να προσπαθούσε να επαναστατήσει ενάντια σε οτιδήποτε (θρησκεία, πατρίδα, οικογένεια, μουσική βιομηχανία κ.λπ.), αλλά το στοιχείο της ήταν να υποδύεται ερωτοτσακισμένες ηρωίδες. Για περισσότερες δόσεις, ακούστε και το σπαρακτικό "You Made Me The Thief Of Your Heart" από το soundtrack του "In The Name Of The Father".
7. Ηate Your Drug . Saint Etienne
(από το ΕP "Hug My Soul", 1994)
Μερικά από τα καλύτερα τραγούδια των Saint Etienne δεν έχουν μπει ποτέ σε album τους, και μέσα στο "Hug My Soul" ΕP υπήρχαν όχι ένα, αλλά δύο αριστουργήματα (το άλλο λέγεται "I Buy American Records") που αργότερα πολύ σοφά μπήκαν σε μια extended έκδοση του δίσκου "Tiger Bay". Στο "Hate Your Drug" ανατριχιάζεις από δύο πράγματα: α) από τον ερωτισμό της Sarah (προφανές και αναμενόμενο) και β) από το μακάβριο της όλης υπόθεσης, μιας και η ηρωίδα του κομματιού, όπως αποκαλύπτεται στην τελευταία στροφή, χαζεύει το νεκρό εραστή της και μιλάει στο άψυχο "blond head" του που είναι ακουμπισμένο στο φόρεμά της.
8. Caught Beneath Your Heel . Mojave 3
(από το album "Out Of Tune", 1998)
To ιδανικό τραγούδι για να ακούς όταν προσπαθείς μάταια να καταπολεμήσεις τις εμμονές σου και να ονειροπολείς ξαπλωμένος με τα μάτια να εστιάζουν στο κενό. Διαρκεί 6 λεπτά (χορταστικό, δηλαδή), είναι τρυφερό όσο δεν παίρνει (στάζουν σιρόπια από παντού), και κάπου στη μέση έχει και κάτι ευγενικά solo gospel φωνητικά (το ξέρω, δεν ακούγεται καλό, αλλά στην πραγματικότητα λειτουργεί θαυμάσια). Για τους λάτρεις του συγκεκριμένου κλίματος φθοράς και αφθαρσίας, υπάρχει βέβαια και ολόκληρο το πρώτο album των Mojave 3 "Ask Me Tomorrow" (1995).
9. Night Nurse . Britta Phillips & Dean Wareham
(από το album "L'Avventura", 2004)
To ντουέτο της Britta Phillips και του Dean Wareham λέγεται πλέον απλά Dean & Britta, και ο δεύτερός τους δίσκος που μόλις κυκλοφόρησε είναι η φυσική συνέχεια του πρώτου, ή με άλλα, λιγότερο ευγενικά, λόγια, είναι μία από τα ίδια: οι δυο τους είναι και πάλι μέσα στα μέλια - μέχρι στιγμής πάντως, η καλύτερη δισκογραφική κατάθεσή τους παραμένει το κομμάτι "Night Nurse" που άνοιγε το πρώτο τους album. Ό,τι βρώμικοι συνειρμοί σάς ήρθαν με αυτή τη "νυχτερινή νοσοκόμα", πέσατε μέσα. Γενικά, αυτοί οι δύο μου κάνουν για αξιολάτρευτα σεξομανείς και σκανδαλιάρικα πρόστυχοι. Μπροστά τους ο Lanegan με την Campbell είναι σαν τον Τέρυ με την Κάντυ Κάντυ. Απορώ πώς τα καταφέρανε να ξεκολλήσουνε από το κρεβάτι και να μπούνε στο στούντιο.
10. Diminished . REM
(από το album "Up", 1998)
"Σε παρακολουθούσα να πέφτεις... νομίζω ότι σε έσπρωξα", για αρχή, και μετά ένας χείμαρρος από χημικές εξαρτήσεις, καλέσματα των πνευμάτων, πρόβες για δικαστήρια (=μάλλον τη σκότωσε), ζηλιάρηδες εραστές, κι ένα "baby I loved you" 4 φορές στη σειρά, για να μη νομίζει και ο Jason Molina ότι κάνει κάτι πρωτότυπο. Συνδυάζεται τέλεια και με το επόμενο κομμάτι, το "Parakeet". Μεταξύ των δύο έχουμε και bonus, ένα όμορφο ακουστικό τραγούδι που είναι κρυμμένο στο τέλος του "Diminished". (Αυτά είναι hidden tracks. Όχι να τελειώνει ο δίσκος και μετά από 15 λεπτά να σκάνε από το πουθενά αχρείαστοι θορύβοι).
11. (μιας και τον αναφέραμε...) Get Out Get Out Get Out . Jason Molina
(από το album "Let Me Go Let Me Go Let Me Go", 2006)
Aν ποτέ τύχαινε να συναντήσω τη γυναίκα που αποτέλεσε την πηγή έμπνευσης του πρόσφατου solo δίσκου του Jason Molina, θα της έλεγα πάνω κάτω τα εξής: "Να σου πω κοπέλα μου, πας καλά; Ο άνθρωπος έχει στάξει για σένα, κι εσύ το παίζεις αδιάφορη; Τι είπες; Σου λέει "get out"; Και μάλιστα τρεις φορές;! Και το παίρνεις τοις μετρητοίς; Για σοβαρέψου σε παρακαλώ πολύ - όταν κάποιος σου αποδεικνύει με τέτοιο τρόπο αυτά που αισθάνεται, δεν έχεις δικαίωμα να μένεις ασυγκίνητη [αυτό γενικεύεται]. Άλλωστε, τι στο καλό, δεν έχεις καμιά περιέργεια να δεις πώς θα ακουγόταν ένας χαρούμενος δίσκος του Molina;".